Harmonie na place

Z pořadu Exkluziv Kateřiny Brožové, připravila Petra Šmídová, Exkluziv 8/2018, foto Tomáš Pánek

 

Exkluziv Kateřiny Brožové

 

Zvíře v člověku, člověk ve zvířeti. Zajímavé téma, jež spojuje KARLA DOBRÉHO (48) a ONDŘEJE HAVELKU (63), kteří se společně podíleli na novém hororovém snímku Hastrman a zároveň byli hosty pořadu Exkluziv KATEŘINY BROŽOVÉ (50), s níž je pojí velmi dobré přátelské vztahy.

 

Jak se to stalo, že jste se rozhodl natočit velký hraný film? Toužil jste po tom dlouhodobě?
Ondřej: Já jsem takové ambice nikdy neměl. Ale asi před deseti, možná více lety jsem si přečetl knížku Miloše Urbana Hastrman a bylo tam tolik věcí, které mně konvenují, které mě zkrátka vzrušují, že jsem si řekl, že by z toho mohl být krásný film. Že bych tam mohl vložit všechny své lásky k takovým těm pohanským rituálům a lidovým zvykům, které mě uchvacují. Začal jsem na tom proto zvolna pracovat. Ze začátku ale trochu neúspěšně, protože když jsem se rozhodl zavolat Miloši Urbanovi, řekl mi, že už jsou práva na film zadaná. Tak jsem čekal a kupodivu ta práva dotyčným propadla, takže mi opět svitla naděje.

Když se má něco stát, tak se to prostě stane…
Ondřej: Asi ano. V okamžiku, kdy jsem se to dozvěděl, volal jsem hned Čestmíru Kopeckému, jestli by se mnou chtěl spolupracovat. Knížku neznal, rychle si ji přečetl a ihned kývnul. No, a co se týče setkání s Karlem… Já jsem vlastně do poslední chvíle nevěděl, kdo by mohl ztvárnit tu hlavní roli, ale pak jsem dostal nabídku režírovat muzikál v činohře v Národním divadle, kam jsem obsadil právě Karla, a tak nějak nám to z toho vyplynulo. Karel je totiž nejen vynikající herec, ale je to prostě hastrman.

Když jsem se dívala na ukázku z filmu, dost často tam plaveš. Jak sis roli hastrmana užíval? Byla ti blízká?
Karel: Já jsem Hastrmana četl hned po románu Sedmikostelí, což je také kniha Miloše Urbana. Jeho jazyk a způsob vyprávění mě naprosto pohltil. Moc jsem si přál Hastrmana vidět jako film už v tu dobu, kdy jsem to četl, ale vůbec mě nenapadlo, že bych to mohl být právě já, kdo se ujme hlavní role.

Jaký byl Ondřej jako režisér? Na mě vždycky působil jako vlídný člověk. Byl třeba ve vypjatých situacích přísný? Osobně si to moc nedokážu představit.
Karel: No…
Ondřej: Karle, jestli, chceš, tak já odejdu. (smích)
Karel: Ne, zůstaň. (smích) Ondřej byl ve vypjatých situacích pokaždé velmi korektní, slušný a pokud možno co nejmírnější. Zvýšil hlas snad jen jednou nebo dvakrát. Přísný byl ve smyslu důslednosti, ve věcech, které požadoval po mně jako po herci, které já jsem nechtěl dělat třeba z lenosti nebo z nějakého přesvědčení, ale vždycky jsem mu později musel dát za pravdu. Já jsem spíš takový instinktivní.
Ondřej: Karel je strašně flexibilní a vnímavý. Když jsem mu nabídnul nějaké nuance, tak hned nadšeně: ‚Jo, počkej, počkej, já to udělám!‘ A už mazal na plac a bylo to perfektní. Jsem vyznavačem jakési harmonie na place, protože režiséři, kteří propukají v hysterii, stejně ničeho nedosáhnou. Snažil jsem se zachovávat klid, ale vevnitř to vřelo. Ale byly takové okamžiky, kdy jsme s Karlem pracovali i jako psychologové. Bylo to v nejstrašnější den, kdy jsme přetáhli asi o sedm hodin. Karel uviděl takovou skálu a pod ní rybník a říká: ‚Hele, já bych tam hupnul z tý skály…‘ A já mu říkám: ‚Karle, nezlob se, ale fakt spěcháme, na to není čas.‘ A on pořád: ‚Ne, počkej, to bude pěkný…‘ Nakonec jsme teda i s pomocným režisérem svolili, ať má Karel radost, a je z toho úžasný záběr.

Ale to bylo asi v létě, jestli se nepletu, takže to ti asi bylo i příjemně.
Karel: To bylo velké vedro, takže mi to přišlo vhod. To se mi chtělo.

A točil jsi scény ve vodě, i když se ti nechtělo? Třeba při nepřízni počasí…
Karel: Plán byl na léto, ale takové ty věci pod vodou se točily v září v nádrži někde v kempu u Milevska a tam byla voda hodně studená. A vůbec nejledovější byla ve scéně znásilnění, to hasiči vytáhli druhou cisternu už ze studny, ta první byla jen z požární nádrže, a tam jsem pochopil efekt skotských střiků. Když totiž voda padá v ploše na ledviny, tak to člověka opravdu srazí na kolena. To úplně rezignuješ a chceš z toho pryč.

 

Kateřina Brožová si v pořadu Exkluziv se svými hosty povídala nejen o novém filmu Hastrman.
Exkluziv Kateřiny Brožové