Kabaret Shakespeare

/hudební inscenace/

Studio Damúza v Experimentálním prostoru NoD (součást klubu Roxy), později Studio Damúza ve Vile Štvanice (ve spolupráci se souborem Tygr v tísni)
Role: Kazatel

Autoři: Lucie Trmíková, Emil Viklický
Režie: Jan Nebeský
Premiéra: 24. 4. 2013

Od března 2014 roli nově alternoval Jiří Černý (jednalo se o příležitostné záskoky v mimořádných situacích).
Derniéra v Experimentálním prostoru NoD: 27. 4. 2015. Speciální uvedení jako doprovodný program k performanci „Sweet / Sweet / Sweet“ na Nové scéně Národního divadla: 20. 6. 2015. Znovuuvedení ve Vile Štvanice: 6. 12. 2015. Poslední uvedení: 6. 5. 2016. Počet uvedení: 20 (2). Počet odehraných uvedení: 17 (2).
Rozhlasovou verzi inscenace natočil a uvedl Český rozhlas.

Kabaret Shakespeare

Scénář: Lucie Trmíková
V textu použity sonety Williama Shakespeara v překladu Martina Hilského, úryvky z „Knihy Job“ a poezie Else Lasker-Schülerové.
Scéna: Jan Nebeský
Kostýmy: Petra Vlachynská
Hudba: Emil Viklický

OBSAZENÍ
WS, básník: David Prachař
WH, šlechtic: Miloslav König
Černá dáma: Lucie Trmíková
Kazatel: Karel Dobrý / Jiří Černý
Hudebníci: Matěj Kroupa (viola), Peter Binder / Omar Khaouaj (kytara), Emil Viklický (klávesy, ne při každém uvedení)

 

Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare  Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare  Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare   Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare  Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare – děkovačka Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare  Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare  Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare Kabaret Shakespeare – děkovačka Kabaret Shakespeare – děkovačka Kabaret Shakespeare – zkouška Kabaret Shakespeare – zkouška Kabaret Shakespeare – zkouška Kabaret Shakespeare – zkouška Kabaret Shakespeare – zkouška Kabaret Shakespeare – zkouška Kabaret Shakespeare – zkouška Kabaret Shakespeare – zkouška Kabaret Shakespeare – zkouška Kabaret Shakespeare – zkouška před představením ve Vile Štvanice

Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013)  Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Trutnov (duben 2013)

Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013) Kabaret Shakespeare – zájezd Plzeň (září 2013)

 

Video

Sestřih 1, Sestřih 2

 

Audio

Závěrečná píseň

 

Související

Kabaret Shakespeare (rozhlasová verze)

 

Odkazy

Studio Damúza

Experimentální prostor NoD

Tygr v tísni

Vila Štvanice

 

Z médií

Oproti tomuto otevřenému pohledu na svět a na umění stojí v kontrastu postava puritánského kazatele, který všechny hodnoty umění a divadla popírá, a s mefistofelskou ďábelskostí dští síru, tepe nešvary a poukazuje na nebezpečí divadla, jeho škodlivost pro diváky. /…/ Ke spolupráci tentokrát režisér přizval kromě svých pravidelných hráčů Lucie Trmíkové a Davida Prachaře další dva výrazné, expresivní herce – Miloslava Königa a Karla Dobrého. /…/ Hned první replika Kazatele – rudého ďábla s rohy a rudými průhlednými punčocháči na holém těle (v provedení Karla Dobrého) naznačuje základní paradox: Beru na sebe úkol vyhnat vás z divadel! Prohlédl jsem všechny zlořády, které se tu dějí a shledal jsem, že divadlo je rejdištěm Satanovým, semeništěm hříchu a sakristií Ďáblovou. To, co následuje, mu u puritánsky naladěných diváků dává za pravdu.
Jana Soprová, Divadelní noviny 11/2013.

Nakonec i mrazivý kazatel (Karel Dobrý) dštící síru na zkažené dramatické umění a kladoucí si za úkol „vyhnat vás z divadel“ se v tomto režijním pojetí postupně promění v ďábla, který sice jako echo své původní podoby odříká i modlitbu, ale v závěru vesele řádí spolu s prokletými divadelníky. /…/ Pozornost si pro sebe naopak krade démonický zjev Karla Dobrého, jehož rigidní duchovní transformovaný v satana sice nemá přímé uplatnění v ději, ale svým vzezřením i hereckým výrazem zosobňuje neustále přítomné temné podtóny. /…/ Kazatel (Karel Dobrý) může zpočátku připomenout třeba hrbatého státního sekretáře Alžběty I. sira Roberta Cecila, jehož vztah k divadlu nebyl právě vřelý. Pak se ale narovná a ukáže, že má ďábla v těle.
Šárka Nováková, Kulturissimo.cz 2.5.2013.

Ako komentátor vstupuje do diania Diabol Karla Dobrého. Trmíková mu vkladá do úst verše tak, aby v danej situácii pôsobili ironicky a kontrastne. Hneď v úvode nám Dobrý recituje o tom, že divadlo je nutné vyhubiť, a tento apel priebežne opakuje. /…/ No vrcholom celej tejto „nádhernej nechutnosti“ je pseudodiaboliáda Karla Dobrého, najskôr zahaleného v čiernom odeve, no v závere s gýčovými rohmi, čertovským chvostom a červenými silonkami – rozumejte, len s červenými silonkami. /…/ Karel Dobrý stavil na svoj deklamačný talent a dramatickú recitáciu, ktorá v kontraste k jeho ohavne gýčovému výzoru vyznela skutočne komicky.
Tatiana Brederová, O divadle.cz 9.5.2013.

Nedílnou součástí inscenace je postava puritánského kazatele (Karel Dobrý) jako kontrapunkt ke světu poezie a vášně. Kazatel dštící pekelné plameny na divadlo, na herce, na chlípnost a nemorálnost všeho, co s divadlem souvisí. Jako odpůrce tohoto sprostého a oplzlého povolání…
Tisková zprávy k inscenaci 16.4.2013.

Karel Dobrý má masku rudého ďábla z televizní reklamy na jakýsi prostředek k posílení erekce.
Josef Herman, Divadelní noviny 2.10.2013.

Poslední představení předplatitelské skupiny Divadelní delikatesy této sezóny přinese v neděli od 19 hodin hru Kabaret Shakespeare. Ve hře, jejíž autorkou je Lucie Trmíková, hrají důležitou roli zhudebněné Shakespearovy sonety, úryvky z Knihy Job a žalmy. Na hudebním partu pracuje Emil Viklický. V režii Jana Nebeského se hereckých a pěveckých partů zhostí David Prachař, Karel Dobrý, Lucie Trmíková a Miloslav König. V trutnovském představení bude hrát i Emil Viklický, který v představeních jinde vystupovat nebude.
-njt-, Krkonošský deník 26.4.2013.

Scénář na motivy Shakespearových sonetů napsala Lucie Trmíková, která také v inscenaci spolu s Davidem Prachařem, Miloslavem Königem a Karlem Dobrým vystupuje. /…/ A vše refrénovitě prokládají připomínky dobových puritánských útoků proti divadlu jakožto instituci nemorální, zvrhlé a bezbožné – pronášené postavou pojmenovanou Kazatel. /…/ Představení začne téměř muzikálově efektním nástupem Kazatele. Karel Dobrý má koturny, dlouhý černý hábit s kápí, která mu zakrývá obličej, stojí ve světelném pruhu a deklamuje monolog, který začíná slovy: „Beru na sebe úkol vyhnat vás z divadel! Prohlédl jsem všechny zlořády, které se tu dějí, a shledal jsem, že divadlo je rejdištěm Satanovým, semeništěm hříchu a sakristií Ďáblovou.“ /…/ Cosi podobného jako o Černé dámě dost překvapivě platí i o postavě puritánského Kazatele. Ten se totiž hned ve svém druhém výstupu odhalí jako ďábel, a to s plnou názorností: Karel Dobrý má rudě nabarvenou tvář a hruď, mohutné rohy a dlouhý pekelný ocas. Vizuálně je to neobyčejně efektní, tak trochu se ale zdá, že si inscenátoři s touhle proměnou nevědí rady. Ďábelský Kazatel dost dobře nemůže být moralizujícím protivníkem divadla, není však ani ničím jiným – nebo to přinejmenším nelze z představení odečíst. Zazní sice repliky jako „Někdy Ďábel vstupuje přímo do herců a působí skrze ně“ (což v daném kontextu rozhodně smysl nepostrádá), nezdá se ale, že by s tímto motivem inscenátoři nějak soustavněji pracovali – ani to, že by kvůli tomu bylo nutné držet tuhle postavu na scéně po celé představení. Skončí to tím, že Kazatel až příliš často postává nebo posedává na kraji jeviště a jeho občasné výpady proti divadlu víceméně prošumí. Stejně jako Lucie Trmíková se Karel Dobrý uplatňuje především v písních, v činoherních pasážích příliš využit není a plní v nich spíše funkci jakéhosi ďábelsky okrasného prvku.
Vladimír Mikulka, Svět a divadlo 3/2013.

Dalším místem, kde lze shlédnout projekty, pohybující se na pomezí, činohry, pohybové a výtvarného divadla, je NOD Roxy. Pravidelně tu režíruje Jan Nebeský, který letos společně s Davidem Prachařem, Lucií Trmíkovou, Miloslavem Königem a Karlem Dobrým představil originální verzi Shakespearových sonetů pod názvem Kabaret Shakespeare.
Jana Soprová, Scena.cz 6.1.2014.

V originální a kontroverzní interpretaci Shakespearových sonetů postavu Kazatele ztvárňuje charismatický Karel Dobrý, který byl za rok 2013 oceněn za mužský herecký výkon v Cenách Alfréda Radoka, a nominován je i v Cenách Thálie.
-DePe-, Scena.cz 10.3.2014.