Národní divadlo – Činohra, Nová scéna (ve spolupráci se souborem 420PEOPLE)
Role: Muž
Autoři: 420PEOPLE, Daniel Špinar & kol.
Režie: Daniel Špinar
Premiéra: 11. 5. 2017
Od září 2017 roli převzal David Prachař.
Poslední vystoupení: 14. 6. 2017. Derniéra: 16. 9. 2021. Počet uvedení: 43. Počet odehraných uvedení: 5.
Ve scénáři použita přednáška Františka Václava Krejčího „Žena jako činitel kulturní“, úryvek ze hry Elfriede Jelinek „Královna duchů (Erlkönigin)“ v překladu Barbary Schnelle, citát ze hry Williama Shakespeara „Romeo a Julie (The Tragedy of Romeo and Juliet)“ v překladu Erika Adolfa Saudka a píseň „That Ole Devil Called Love“ v českém přebásnění Roberta Tschorna.
Dramaturgie: Marta Ljubková
Scéna: Lucia Škandíková
Kostýmy: Linda Boráros
Light design: Pavla Beranová
Hudební spolupráce: Matěj Kroupa
Choreografie: Nataša Novotná (420PEOPLE)
OBSAZENÍ
Janžurová: Iva Janžurová
Medvecká: Taťjana Medvecká
Preissová: Jana Preissová
Salzmannová: Eva Salzmannová
Tesařová: Johanna Tesařová
Muž: Karel Dobrý / David Prachař
Tanečnice (420PEOPLE): Helena Arenbergerová / Andrea Opavská / Sylva Nečasová-Šafková, Zuzana Herényiová, Nataša Novotná
Video
Související
Pořady a dokumenty (časosběrný dokument o vzniku inscenace)
Odkazy
Národní divadlo – oficiální stránky
Národní divadlo – blog Činohry
Z médií
Tři tanečnice vytvářejí pohybové variace na téma ženské tělo za doprovodu rádoby éterické, leč nezajímavě eklektické hudby, poté herec Karel Dobrý prosloví přednášku F. V. Krejčího na téma žena a kultura. /…/ I když lze jistě ocenit odvahu hereček k sebeironii, nebylo by opravdu lepší najít pro pět skvělých osobností souboru herecké postavy hodné jejich umění, než je alibisticky nutit k rádoby autentickým etudám hodným studentů DAMU? Vždyť nakonec jedinou hereckou příležitost na jevišti Nové scény dostane Karel Dobrý ve skvostném monologu z Královny duchů Elfriede Jelinekové, jemuž pětice velkých hereček jen němě přihlíží…
Radmila Hrdinová, Právo 12.5.2017.
Baletky vystřídá jediný muž inscenace Karel Dobrý, který s nesnesitelně otravnou dikcí pronese obrozenecký projev F. V. Krejčího Žena jako činitel kulturní. Baletky ho nakonec popadnou a vynesou z jeviště. Tím úloha tanečnic v podstatě končí, dále se tu a tam proplétají mezi herečkami jako „fámulusky“, nosí židle, doprovázejí Karla Dobrého při jeho písni a posléze ho oblékají do dámských šatů. Paradoxem celé inscenace je pak Dobrého monolog z Královny duchů Elfriede Jelinekové, jehož kvalita dost přebíjí hlavní autorský text. Jeho sólo sice moc zrežírované není, ale má největší plochu a nic jej neruší. Že by tedy nakonec šlo o poctu Karlu Dobrému a ne pětici hereček? Dobrého výstup je něco jako travesty show, poté co je oblečen do punčoch, černých šatů a nasadí si paruku, klobouk a černé brýle, spadnou „z nebe“ hvězdy, herečky opět stojí na jevišti a závěrečné defilé může začít. Inu, křehkosti, tvé jméno bude nejspíš muž.
Jana Machalická, Lidové noviny 19.5.2017.
V divadelní poctě pěti herečkám nejvíc září ten šestý, Karel Dobrý. /…/ Do poetického citátu ze Shakespearova Hamleta "křehkosti, tvé jméno je žena" zabalil šéf činohry Národního divadla Daniel Špinar svéráznou divadelní benefici pěti hvězd souboru Ivy Janžurové, Taťjany Medvecké, Evy Salzmannové, Jany Preissové a Johanny Tesařové. Je i tanečníky ze souboru 420People ale zastiňuje jediný muž na scéně, Karel Dobrý. /…/ Z dávných i novějších rozhovorů, které Iva Janžurová, Taťjana Medvecká, Eva Salzmannová, Jana Preissová a Johanna Tesařová v průběhu let poskytly tisku, se režisérovi činohry Národního divadla Davidovi Špinarovi podařilo v představení Křehkosti, tvé jméno je žena seskládat vcelku smysluplnou mozaiku úvah, dojmů a postřehů. Přesto se nakonec jako scénicky nejúčinnější ukáže monolog ze hry Elfriede Jelinekové, jenž v závěru představení pronese jediný muž na scéně, chameleonsky proměnlivý Karel Dobrý. /…/ Poté vstoupí na scénu uhlazený konferenciér, tedy Karel Dobrý, aby přednesl autentickou úvahu českého filozofa přelomu 19. a 20. století F. V. Krejčího na téma Žena jako činitel kulturní. Nekonečnou slovní tirádu, interpretovanou bohužel bez výraznější nadsázky, ukončí razantní zásah tří tanečnic, které překvapeného muže popadnou a odnesou do zákulisí. /…/ Škoda, že se režisér nepokusil ani jedenkrát postavit do přímé konfrontace k pětici žen postavu jediného muže. Výstupy Karla Dobrého se tak odehrávají zcela separátně a bez jasnější návaznosti na to, co jim předcházelo. Herec v průběhu představení zamění úvodní konferenciérskou uhlazenost za křiklavý háv kovboje, v němž zazpívá českou verzi dávného hitu Billie Holiday. Osobitost talentu však může naplno rozezvučet až ve fragmentu z Královny duchů rakouské nositelky Nobelovy ceny za literaturu Elfriede Jelinekové. Brilantně zrežírovaný i zahraný jedovatý monolog začíná zjevením se polonahého herce, jenž se vynoří ze záplavy smutečních kytic, aby svou provokativní zpověď odehrál, oblékaje se zvolna do ženských šatů.
Saša Hrbotický, Aktuálně.cz 12.5.2017.
Vystupuje v ní pět hereček: Iva Janžurová, Taťjana Medvecká, Jana Preissová, Eva Salzmannová, Johanna Tesařová, herec Karel Dobrý a tři tanečnice. /…/ Slabinou Čičvákovy hry je přílišná inspirace stylem Thomase Bernharda, problémem Špinarovy inscenace je dramaturgická koláž: zejména úryvek ze hry Elfriede Jelinekové v bravurním podání Karla Dobrého, kostýmy, choreografie, výstupy tanečnic. /…/ Možná se ale na celkovém dojmu podepsala premiérová nervozita a herečky si časem budou své výstupy užívat podobně jako herec Dobrý svou travesty proměnu v heroinu Burgtheateru.
Richard Erml, Reflex 25.5.2017.
Režisér Špinar podlehl v procesu zřejmě chvilkové skepsi a obohatil ženský ansámbl o nesmyslnou postavu, ztvárněnou Karlem Dobrým; jde o jakousi superženu-superhysterku; Dobrý maká jako „barevnej“, což o to – ale děkuji laskavě, děkuji za vskutku neotřelý úhel pohledu na ženskou otázku.
Nina Vangeli, Divadelní noviny 1.6.2017.
Benefice je specifickým žánrem, v jejích intencích je také třeba celou produkci nahlížet (a posuzovat). Zde je zbudována především jako pásmo osobních vzpomínek, zkušeností či historek protagonistek, jež je obohaceno vstupy hereckými (i pěveckým) Karla Dobrého a tanečními trojice 420PEOPLE. Inscenace se nese převážně v laskavém duchu a diváky je vděčně přijímána – jaký také div, když herečky hovoří samy o sobě a svém povolání; jediný moment, které se z nálady inscenace vymyká, je závěrečný výstup Karla Dobrého, uvádějící úryvek z Královny duchů Elfrieda Jelinekové, jenž ukazuje „temnou“ stránku hereckého (ženského) povolání – lze to ale brát jako jistou schválnost Daniela Špinara, aby toho divákova hlazení po srsti nebylo příliš.
Martin J. Švejda, NaDivadlo 18.5.2017.
Pětice zkušených hereček se za asistence kolegy Karla Dobrého zamýšlí nad tím, co znamená být ženou a umělkyní…
Žena a život, 14.6.2017.
Iva Janžurová, Jana Preissová, Taťjana Medvecká, Eva Salzmannová a Johana Tesařová jsou křehké i silné, heroiny i romantičky. Osobní i schovávající se za role. Doplňuje je jejich kolega Karel Dobrý a taneční soubor 420 People.
Blanka Kubíková, Ona DNES 5.6.2017.
Iva Janžurová, Taťjana Medvecká, Jana Preissová, Eva Salzmannová a Johanna Tesařová tu vystupují samy ze sebe, vyprávějí o svých rodinách, přáních, touhách, pocitech i o herectví. Doplňuje je jediný muž, herec Karel Dobrý, a taneční skupina 420PEOPLE.
Klára Mandausová, Marianne 26.5.2017.
Iva Janžurová, Jana Preissová, Johanna Tesařová, Taťjana Medvecká a Eva Salzmannová společně pátrají, co znamená být ženou, být herečkou… A jediným mužským průvodcem na této cestě jim je démonický Karel Dobrý – navíc ve spojení s výjimečnou taneční skupinou 420PEOPLE.
Tisková zpráva 4.5.2017.
Scházíme se tedy o několik dní později v NONA, kavárně na Nové scéně Národního divadla, pouhý týden před premiérou nové inscenace Daniela Špinara pojmenované Křehkosti, tvé jméno je žena, kterou zde Eva (Salzmannová) zkouší po boku Ivy Janžurové, Taťjany Medvecké, Jany Preissové, Johanny Tesařové, Karla Dobrého a tří tanečnic ze souboru 420PEOPLE: Heleny Arenbergerové, Zuzany Herényiové a Nataši Novotné. „Je to taková autorská věc, kde vystupuje pět hereček, kterým již není dvacet,“ nastiňuje mi. „Mělo by jít o jakousi poctu ženskému herectví, o zamyšlení nad tím, co to je herectví. Těch pět rozdílných osobností plus Karel Dobrý, který sice hraje herečku, ale je zároveň muž, demonstruje různé přístupy k tomuto zvláštnímu povolání,“ dodává.
Martin Váša, Esprit 7.6.2017.
Iva Janžurová se současně připravuje na další herecký úkol v činohře Národního divadla. Na jevišti Nové scény se 11. května poprvé představí s Janou Preissovou, Johannou Tesařovou, Taťánou Medveckou, Evou Salzmannovou a Karlem Dobrým ve společném projektu s taneční skupinou 420PEOPLE. Má název Křehkosti, tvé jméno je žena.
ČTK 5.4.2017.
Umělecký šéf činohry Daniel Špinar a taneční soubor 420PEOPLE připravují žánrový experiment, ve kterém se ocitne výjimečná herečka ve světě pohybu a mužů. Účinkují Iva Janžurová, Taťjana Medvecká, Jana Preissová, Eva Salzmannová, Johanna Tesařová nebo Karel Dobrý.
Lenka Dombrovská, Týden 24.4.2017.
Tvůrci se vydali cestou zkoumání „situace ženy“ v běhu času a v divadle. Hrají Iva Janžurová, Jana Preissová, Taťjana Medvecká, Eva Salzmannová, Johanna Tesařová, Karel Dobrý a tančí Helena Arenbergerová, Zuzana Herényiová a Nataša Novotná.
-kul-, Deník 24.4.2017.
Jediným mužem, který v inscenaci vystupuje, je Karel Dobrý – také ten se ale v závěru promění v ženu herečku.
ČT24 13.5.2017.
Jediným mužem v jinak dámské jízdě je Karel Dobrý (48).
-mir-, Aha! 20.5.2017.
„Já nemám problém s ničím.“
Výrok Karla Dobrého na tiskové konferenci.
Vedle zmíněných dam představení rámují výstupy jediného muže. „Nedá se říci, že bych byl průvodce. Moje výstupy spolu nesouvisejí. Začíná to přednáškou pana F. V. Krejčího o ženství z přelomu minulých století, pak následuje ryze kabaretní výstup a závěr je od Elfriede Jelinekové,“ popisuje své různorodé úlohy Karel Dobrý. I on se zde objeví v ženských šatech. „Moje chůze na podpatcích je dost křehká a snadno se může rozpadnout,“ souhlasí s titulem hry.
Tomáš Šťástka, Mladá fronta DNES 11.5.2017.
Prozradíte něco víc o připravované inscenaci Křehkosti, tvé jméno je žena?
Hru dává dohromady kolektiv autorů včetně mě. Je určená pro pět hereček, mělo jich být šest, ale Jana Boušková je kvůli úrazu na lyžích v půlroční neschopnosti. Bude to tedy pro pět nejvyzrálejších hereček, které jsou v angažmá už dlouho, Ivu Janžurovou, Janu Preissovou, Evu Salzmannovou, Johannu Tesařovou a Taťjanu Medveckou. Kromě nich tam hraje ještě Karel Dobrý a tři tanečnice, které se zvolna blíží ke konci kariéry. Půjde o skládačku sestříhanou z různých rozhovorů starých i současných, z bulváru i ze seriózního tisku, na téma rodina, děti, kariéra, natáčení, stárnutí. Dávám to do takového vtipného, skoro bernhardovského tvaru. Dohromady to vytváří hezkou mozaiku, co znamená být herečkou, umělkyní a zároveň vést vlastní život.
Z rozhovoru s Danielem Špinarem, Saša Hrbotický, Aktuálně.cz 31.3.2017.
Eva Salzmannová v inscenaci říká, že být herečkou je diagnóza. Souhlasíte s ní?
Souhlasím. Taky v té inscenaci říkám, že pro herectví musí být nějaká zvláštní dispozice, nějaká posedlost. Zrovna dneska před představením jsem Evě říkala, že tenhle týden začínám svou čtyřicátou třetí sezonu v Národním divadle a že se mi zase zdálo o divadle! Zdálo se mi o panu Lukavském a Karlu Dobrém a připravovali jsme nějakou společnou inscenaci.
Jsou vám tito lidé natolik blízcí, že vstoupili i do snu?
Neřekla bych. Třeba Karla Dobrého kromě inscenací Křehkosti, tvé jméno je žena a Strakonický dudák pracovně neznám. Nikdy jsme spolu na jevišti nevedli dialog. Ale s panem profesorem Lukavským jsem hrála, velmi ho ctila a měla tu čest s ním třeba vystupovat i ve Viole v pořadu Kouzelník Nezval z Nezvalovy poezie. Díky tomu jsme spolu jezdili na zájezdy a měla jsem tak možnost se k němu přiblížit trochu víc. Byl pro mě obrovskou autoritou. /…/
Roli Muže převzal po Karlu Dobrém David Prachař. V čem je jeho přístup k roli jiný?
Pojetí té role jasně odráží rozdílné herecké osobnosti obou kolegů. Zatímco Karel Dobrý byl velice dynamický až démonický, Davidu Prachařovi je bližší ironie a jemná nadsázka.
Z rozhovoru s Taťjanou Medveckou, Jitka Neureuterová, Naše rodina 23.10.2018.
A co říkají postavy inscenace?
MUŽ: Žena je vlastně velmi starým činitelem kultury. Ze vztahů k ženě vyrostla nejvyšší díla minulých kultur. A nejvlastnější podstatou kultury je umění; krása, rozlévající se v život. Právě žena a umělec nejlépe si vždy rozuměli. V ženě vídali vždy umělci nejvyšší vtělení krásy a v lásce nejmocnější osudovou sílu života mužova.
Magazín Národní divadlo, duben 2017 (č. 8).
Na besedě po generálce Křehkosti, tvé jméno je žena pochválila jedna z divaček Karlu Dobrému nohy.
Magazín Národní divadlo, červen 2017 (č. 10).