Troilus a Kressida

Troilus and Cressida

Národní divadlo – Činohra
Role: Odysseus

Autor: William Shakespeare
Režie: David Radok
Premiéra: 6. 12. 2012

Derniéra: 15. 1. 2014. Počet uvedení: 23.

Troilus a Kressida

Překlad: Martin Hilský
Dramaturgie: Martin Urban
Úprava a scéna: David Radok
Kostýmy: Zuzana Ježková
Light design: Torkel Blomkvist

OBSAZENÍ
Troilus, Priamův syn: Jan Dolanský
Kressida, Kalchasova dcera: Kateřina Winterová
Agamemnon, vrchní velitel řeckých vojsk: František Němec
Odysseus, řecký vojevůdce: Karel Dobrý
Nestor, řecký vojevůdce: Petr Pelzer
Achilles, řecký vojevůdce: Martin Pechlát
Ajax, řecký vojevůdce: Jan Bidlas
Hektor, Priamův syn: David Matásek
Aeneas, trójský vojevůdce: Vladislav Beneš
Patroklus, řecký vojevůdce: Jiří Černý
Thersites, hrbatý a hubatý Řek: Vladimír Javorský
Diomedes, řecký vojevůdce: Martin Hofmann
Menelaus, bratr Agamemnona: Jan Hartl
Priamus, trójský král: Alois Švehlík / Igor Bareš
Paris, Priamův syn: Petr Motloch
Helena, Menelaova manželka, žije s Paridem: Sabina Králová
Kassandra, Priamova dcera, věštkyně: Petra Špalková / Antonie Talacková
Kalchas, trójský kněz na straně Řeků: Oldřich Vlček
a další

 

Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida Troilus a Kressida – zahajovací zkouška Troilus a Kressida – zkouška na jevišti historické budovy ND Troilus a Kressida – dokument Radokova Trojská válka Troilus a Kressida – dokument Radokova Trojská válka

 

Video

Trailer

Reportáž

Radokova Trojská válka (dokument)
Trailer k dokumentu

 

Související

Pořady a dokumenty (Radokova Trojská válka)

 

Odkazy

Národní divadlo – oficiální stránky

Národní divadlo – blog Činohry

Národní divadlo – archiv

 

Z médií

Není tedy žádný div, že se až nezdravě daří vypočítavým intrikánům (Odysseus Karla Dobrého). /…/ Vzniká podivná bariéra mezi jevištěm a hledištěm, kterou se daří prolomit jen zřídka – nejúspěšnější je v několika momentech asi hostující Karel Dobrý coby tvrdý a ambiciózní Odysseus. /…/ V nové inscenaci Davida Radoka řecká vojska už sedm let obléhají Tróju. V nekonečném čekání se rozmáhá „blbá nálada“, marasmus a apatie – a vzniká prostor pro intrikujícího, zákeřného Odyssea (Karel Dobrý), který je zde bytostně politickou figurou.
Michal Zahálka, Hospodářské noviny 10.12.2012.

Přesto jsou tu krásné herecké kreace sloužící celku – chladně intrikující a nebezpečný Odysseus Karla Dobrého, hořce provokativní Thersites Vladimíra Javorského, se svým ženstvím marně bojující Kressida Kateřiny Winterové (zvláště v působivé scéně uvítání řeckými bojovníky, kterou režie proměnila v znásilnění), nehrdinský Hektor Martina Pechláta či Kassandra Petry Špalkové marně znovu zažehající své světýlko naděje.
Radmila Hrdinová, Právo 8.12.2012.

Slabým místem těchto antihrdinů je jejich pýcha, což hned poznává lstivý a vypočítavý „lobbista“ Odysseus (Karel Dobrý), když je manipuluje proti Achillovi.
Táňa Švehlová, Literární noviny 20.12.2012.

Nejspíš nebude náhodou, že z početného zástupu účinkujících vyhlížel nejpřesvědčivěji hostující Karel Dobrý coby Odysseus a oba nováčci z Komedie - Martin Pechlát a Jiří Černý v rolích Achilla a jeho přítele Patrokla. Jinak panovala zaměnitelnost (částečně snad záměrná) a především nevýraznost (jistě nezáměrná).
Vladimír Mikulka, Respekt 17.12.2012.

Hned na počátek vlastního dění umístil zasedání řeckého velitelstva, připomínající schůzi vlády nebo jakýsi rozložený, poloprázdný parlament (nejen řecký), v němž jediný racionální element představuje nevybíravý pragmatik (Odysseus Karla Dobrého).
Zdeněk Hořínek, Divadelní noviny 8.1.2013.

Radokova koncepce tedy klade důraz na znělý překlad Martina Hilského a žádá precizní jevištní mluvu. V té vynikají František Němec (v roli Agamemnona, vrchního velitele řeckých vojsk), David Matásek (trojský Hektor), hostující Karel Dobrý (Odysseus), Alois Švehlík (trojský král Priamus).
Josef Chuchma, iDnes.cz 19.12.2012.

Dlouhá rétorská cvičení Karla Dobrého, představitele Odyssea, stejně jako patetické promluvy starších členů souboru Františka Němce (Agamemnon), Petra Pelzera (Nestor) a Aloise Švehlíka (Priama) zvláštně kontrastují s civilními a pro současného diváka uvěřitelnějšími výstupy Martina Pechláta (Achilles) a Jiřího Černého (Patroklus).
Marcela Magdová, Metro 10.12.2012.

Odysseus – ztělesňovaný hostujícím Karlem Dobrým, který podává ze všech interpretů nejvýraznější výkon – toho využije, aby se pokusil Reky stmelit. Jeho machiavelistický pragmatismus je ryze dnešní: vede ještě k většímu marasmu, a to na obou stranách.
Bronislav Pražan, Týdeník Rozhlas 15.1.2013.

Mezi zaměnitelnými herci v Troilovi a Kressidě zas přitahuje naši pozornost hostující Karel Dobrý v roli Oidipa. I když zrovna nemá výstup a jen tak sedí na scéně, zastíní – aniž by se o to snažil – svou energií a charismatičností kolegy, kteří se právě pokoušejí něco sdělovat tak konvenčním způsobem, že nás to ale vůbec nezajímá.
Marie Reslová, Česká pozice 13.1.2013.

Všeobecnou skepsi a pateticky omílané nezáživné proslovy přerušuje přesvědčivým monologem o potřebě řádu až Odysseus. Jeho řeč jako by dávala zdecimovanému vojsku novou naději – když už ne přímo na vítězství, tak aspoň na dobrou zábavu v podobě dráždění pyšného Achilla. Není to jen říznou náplní projevů, ale také energickým pojetím Karla Dobrého, že se tato postava (částečně spolu s vypravěčem Thersitem) vymyká letargické náladě celé inscenace.
Kateřina Veselovská, Svět a divadlo 2/2013.

Karel Dobrý jako Odysseus. První v řadě. Řečník. Stratég, který ví, co chce: chytrou zdrženlivou mluvou dovést lidi k názorům, které sám potřebuje; a několika ráznými, chlapskými slovy i rozpoutat peklo (nejsilnější scéna inscenace – přivítání, rozuměj znásilnění Kressidy).
Martin J. Švejda, NaDivadlo 21.1. 2014.

A třeba když si vzpomenu na Troila a Kressidu, kde si myslím, že to byl strašně zajímavý režijní koncept, ale ten režisér se vůbec nesešel se souborem. Tam jediný, kdo tam skutečně zahrál nějakou figuru, byl Karel Dobrý a to byl host v té chvíli. Jinak celá ta pánská obsada činohry předvedla, že vůbec neví, o čem hraje. A to je asi něco… Nad tím se asi musí každý šéf zamyslet, protože to nešlo přehlédnout.
Jana Machalická, pořad Mozaika na ČRo 3 – Vltava 27.6.2014.