Solingen (Rána z milosti)

Divadlo Komedie (Pražské komorní divadlo)
Role: Horacio

Autor: Egon Tobiáš
Režie: Jan Nebeský
Premiéra: 29. 3. 2004

Poslední uvedení: 19. 1. 2005. Od března 2006 inscenace uváděna v komornější verzi s diváky na jevišti pod názvem „Rána z milosti“. Obnovená premiéra: 31. 3. 2006. Poslední uvedení: 18. 4. 2006. Počet uvedení: 14 (2).

Solingen (Rána z milosti)

Předloha: William Shakespeare (hra „Hamlet /The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark/“)
Dramaturgie: Kateřina Šavlíková
Scéna: Jan Štěpánek
Kostýmy: Jana Preková

OBSAZENÍ
Hamlet: Petr Štefek
Horacio: Karel Dobrý
Gertruda: Lucie Trmíková
Ofelie: Gabriela Míčová
Klaudius: Alois Švehlík
Dobrý duch divadla: Martin Finger
Příležitostní hosté: Jan Nebeský, Jana Preková, Miloslav Mejzlík a další

 

Solingen (Rána z milosti)  Obrázek Solingen (Rána z milosti) Obrázek Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti)  Solingen (Rána z milosti) Obrázek Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) Solingen (Rána z milosti) – děkovačka Solingen (Rána z milosti) – zkouška Solingen (Rána z milosti) – zkouška

 

Z médií

Nejjasněji vyznívají Klaudius a Horacio. Klaudius - starý herec (noblesní a neodolatelně sebeironický Alois Švehlík) ctí hamletovský mýtus, ale novou hru odmítá. Horacio (stylizovaně sebevzhlíživý i autenticky pobavený Karel Dobrý) má komplex toho druhého, jako herec i jako kamarád mladšího prince. Pro něho Hamlet znamená atraktivní roli a možnost být na výsluní, uplatnit se.
Marie Zdeňková, Divadelní noviny 10/2004.

Inscenace začíná čtenou zkouškou u školních lavic, na které je přítomen i režisér, jenž společně s herci hodnotí Tobiášův text. Alois Švehlík jako Klaudius se neustále rozčiluje nad jeho chabou kvalitou, Karla Dobrého (Horacio) zase víc zajímá občerstvení.
Jan Šprincl, Nedělní svět 18.4.2004.

Největší problém má ovšem chudák Horacio (Karel Dobrý) celoživotně poznamenaný pocitem, že má malou roli.
red, iLIST.cz 7.4.2004.

Hamlet i Ofélie (Peter Štefek, Gabriela Míčová) se v rapovém opojení snaží podřezat si břitvou žíly, starosvětský herec představující Klaudia (Alois Švehlík) ostentativně protestuje proti modernímu pojetí Hamleta, hysterická Gertruda (Lucie Trmíková) zkoušku chaoticky organizuje a „věčně druhý“ Horacio (Karel Dobrý) si léčí svůj komplex, škemraje o pozornost.
Jana Budařová, Aktuálně.cz 7.4.2006.

Hra inspirovaná Shakespearovým Hamletem je volným pokračováním autorova předchozího zpracování Shakespearovy Bouře, které uvedlo v režii Jana Nebeského v loňském roce brněnské Hadivadlo. Režisér Nebeský nastudoval nyní i Tobiášův Solingen s herci Petrem Štefkem, Karlem Dobrým, Gabrielou Míčovou, Lucií Trmíkovou, Aloisem Švehlíkem a Martinem Fingerem.
Radmila Hrdinová, Právo 25.3.2004.

Ve čtvrtek 30. března si ve 12:50 budeme povídat s herci Karlem Dobrým a Petrem Štefkem, kteří přijdou představit hru Rána z milosti Divadla Komedie.
Radio 1, březen 2006.

Jaké jsou další prozaické důvody toho, že sednete a napíšete hru?
Většinou je to tak, že ji po mně chce nějaký režisér. Nebavilo by mě psát do šuplíku. Dostanu nabídku, představím si momentální situaci v tom divadle, konkrétní lidi, okolnosti zkoušení, to, jaká bude roční doba, a to je největší motor. Nežijí ve mně zástupy postav, které by toužily mluvit. Baví mě napsat pro Karla Dobrého, herce, takové věty, jako by je říkal on sám. Když to na zkoušce ostatní poznají, zatímco Karel Dobrý má pocit, že hraje Horacia, úplně se tetelím.
Z rozhovoru s Egonem Tobiášem, Veronika Zeisová, Reflex 32/2004.