(...v duši Vincenta van Gogha)
L’odore assordante del bianco
Národní divadlo – Činohra, Divadlo Kolowrat / Nová scéna
Role: Vincent van Gogh
Autor: Stefano Massini
Režie: Lucie Bělohradská
Premiéra: 29. 5. 2013
Premiéra v Divadle Kolowrat: 29. 5. 2013. Poslední uvedení v Divadle Kolowrat: 23. 6. 2014. První uvedení na Nové scéně: 21. 9. 2014 (s diváky sedícími na jevišti). První uvedení na Nové scéně při standardním uspořádání sálu: 1. 12. 2014. Derniéra: 10. 5. 2016. Počet uvedení: 46.
Překlad: Kateřina Bohadlová
Dramaturgie: Iva Klestilová, Jan Tošovský
Scéna: Martin Chocholoušek
Kostýmy: Katarína Hollá
OBSAZENÍ
Vincent van Gogh: Karel Dobrý
Theo van Gogh: David Matásek
Doktor Peyron: František Němec
Doktor Vernon-Lazare: Filip Rajmont
Gustave, zřízenec: Petr Motloch
Roland, zřízenec: Radúz Mácha
Video
Odkazy
Národní divadlo – oficiální stránky
Národní divadlo – blog Činohry
Z médií
Kdyby Massini zůstal u niterné psychologické studie rozpolcené mysli, úplně by to postačilo. Toto téma zprvu rozvíjí velice autenticky, bez doslovnosti, ilustrací a jiných rušivých momentů. V režii Lucie Bělohradské je to také velká příležitost pro Karla Dobrého jako Vincenta, kterému výborně přihrává David Matásek v roli jeho bratra Thea. Děj se odehrává v místnosti, která se podobá neprodyšně uzavřené vězeňské cele s holými bílými stěnami, a je nesnesitelně vysvícená studeným světlem zářivek. Sem nikdo nepronikne bez dovolení a Vincent v bílé noční košili strnule sedí na posteli a hledí prázdným zrakem. Když konečně začne komunikovat, střídá stavy, kdy realisticky, ba dokonce s jakousi ironií posuzuje situaci, s propady do totálního amoku a pak zase do dalšího zmrtvění. Dobrý hraje přesvědčivě a ve stále tenzi, jako by jeho tělo a mysl spolu nepřestávaly svádět boj, chvílemi je jako křehký stvol, který se co nevidět zlomí, pak zase škemrá, útočí, řve. Matáskův Theo se snaží být věcný, trochu chlácholivý, ale občas i on vypadne ze svého klidu a je nervní a bezradný. Jejich duel režie stupňuje do překvapivých poloh, a jak se nakonec ukáže, především pomocí něj divák vstupuje do nepřehledných duševních stavů hlavního hrdiny, který trpí, aniž by mu bylo pomoci. Co je pravda a co fikce, se začíná rozpíjet a stávat neuchopitelné stejně jako Vincentovo vědomí…
Jana Machalická, Lidové noviny 4.6.2013.
V komorním Kolowratu se jako vždy dařilo podstatně lépe, a to i hercům. Lagronové poetická hra Z prachu hvězd ve střídmé režii Štěpána Pácla byla mimo jiné i hereckou rehabilitací Jany Preissové a Ohlušující pach bílé Stefana Massiniho (režie Lucie Bělohradská) zase nabídl příležitost Karlu Dobrému a Davidu Matáskovi.
Jana Machalická, Lidové noviny 9.7.2013.
Výborný Karel Dobrý v pochybné hře. /…/ Van Gogh strávil konec života zčásti dobrovolně v ústavu pro choromyslné, stíhán záchvaty, o jejichž původu se lékaři dodnes dohadují. Massiniho hra ho ale neukazuje jako šílence, ale jako silnou individualitu, jež se právě pobytem v bílých ústavních zdech propadá do ztráty sebe sama. Tam, kde sleduje toto téma, má hra i inscenace silné momenty, zejména díky hereckému umění Karla Dobrého. Jeho Vincent je dokonale propracovanou studií člověka uštvaného běsy zevnitř i zvnějšku. Neustálé napětí v přepečlivě artikulovaných větách i v hubeném těle, stupňované až do bodu, kdy propukne v prudkou smršť potlačované energie, střídá obraz člověka schouleného do klubíčka jako zmuchlaný hadr. Permanentní potlačování nevybité energie ústící do zoufalé apatie. /…/ Nicméně precizní výkon Karla Dobrého v postavě Vincenta a Davida Matáska coby jeho rozpačitého bratra Thea je postačitelným důvodem, proč si inscenaci režisérky Lucie Bělohradské nenechat ujít.
Radmila Hrdinová, Právo 31.5.2013.
Věty laskavého doktora Peyrona a zároveň ředitele ústavu lze použít pro tvář, jakou dal svému Vincentovi jeho představitel Karel Dobrý. Geniální herec má v očích stálý výraz nevinnosti, v obličeji však vrásky zoufalství, nepříčetnosti a šílenství. Obličej, který si od napětí skoro hodinu a půl neodpočine. „Smutek tu bude navždy,“ touto větou se malíř rozloučil se světem, smutek je přítomen v jeho četných autoportrétech, smutek je pro tento večer i ve tváři herce Karla Dobrého. Jako je barva synonymem života a svobodného projevu malíře, bělost symbolizuje ústavní režim. Nenávist k všudypřítomné bělosti střídá umělec s nenávistí vůči zlému doktorovi Vernon-Lazarovi, kterého skvěle vypodobnil Filip Rajmont. /…/ Druhá část hry je naplněná střetem umělce se zřízenci a nenáviděným lékařem. Vedle ztepilé, avšak nemocné mohutnosti Karla Dobrého předvádí sporý Filip Rajmont lékaře jistého si správností používaných metod, byť represe nepřináší Vincentovi ani zdraví, ani úlevu. /…/ V roli Vincenta má Karel Dobrý na scéně k dispozici jediný kus nábytku – postel. Co se odehrává v ní, pod ní i kolem ní, je vyloženo s psychologickou důsledností.
Nina Tiliu, Aktuálně.cz 11.6.2013.
Předposlední novinkou činohry Národního divadla v Praze bude hra Stefana Massiniho Ohlušující pach bílé přibližující životní osud Vincenta van Gogha. Zakladatele moderního malířství, který měl na kontě jediný prodaný obraz, když jako sedmatřicetiletý zemřel, ztělesní Karel Dobrý.
-jh-, server České televize 28.5.2013.
Do hlavní role obsadila režisérka Lucie Bělohradská (v Národním divadle už nastudovala řadu titulů, namátkou Williamsovo Sladké ptáče mládí, Bergmannovo Po zkoušce, Listy důvěrné Briana Friela nebo oceňovanou Virginii Edny O’Brien) hostujícího herce Karla Dobrého, kterého už u nás diváci mohli vidět v roli Odyssea v Radokově inscenaci Troilus a Kressida.
Magazín Národní divadlo, březen 2013 (č. 7).
Napsáno a zrežírováno takovým způsobem, že ani herec formátu a formy Karla Dobrého nemá nejmenší šanci uhrát slušný výsledek.
Vladimír Mikulka, NaDivadlo 5.10.2013.
Karel Dobrý jako Vincent van Gogh. Přeexponovaný, rozkolísávající už tak nevyrovnaný text. Psychotik, který sotva může přesvědčit o tom, že si zaslouží být propuštěn z blázince. A ve finální scéně ovečka, důvěřující dobrotivému panu řediteli (což ale není chyba KD, nýbrž textu a režisérky).
Martin J. Švejda, NaDivadlo 21.1.2014.
Expresivní Karel Dobrý jako přeexponovaný Vincent van Gogh, u něhož ani na okamžik nezapochybujeme, že by nebyl psychicky nemocný.
Martin J. Švejda, NaDivadlo 21.1.2014.
Nenechte si tedy ujít poslední reprízy inscenace Ohlušující pach bílé, v nichž exceluje v roli Vincenta van Gogha Karel Dobrý (naposledy 10. května).
Magazín Národní divadlo, duben 2016 (č. 8).
A kdo se v kalendáři PROMĚNY 2015 proměnil? „Oslovili jsme opět výběrovou společnost. Máme rádi zajímavé kombinace, a tak se všichni můžou i letos těšit na pečlivě vybrané herce, herečky i jednu pěveckou a jednu režisérskou hvězdu. Kromě Chantal Poullain mezi nimi nechybí Simona Babčáková, Karel Dobrý, Lenka Filipová, Boris Hybner, Michael Kocáb, Tereza Kostková, Bolek Polívka, Regina Rázlová, Luba Skořepová, Simona Stašová a Milan Šteindler,“ prozrazují Petr s Markem.
První zprávy.cz 3.12.2014.
Na fotografiích se opět sešly české osobnosti, aby se pod rukama maskérek Adély Bartákové, Jany Dufkové a Veroniky Milé a v kostýmech Kateřiny Kutové proměnily ve skutečné postavy z celého světa a napříč světovou historií. Kromě zakladatelky Nadace Archa Chantal, herečky Chantal Poullain v roli rockového barda Gena Simmonse z kapely KISS, mezi letošními tvářemi Proměn nechybí Simona Babčáková jako král komiků Vlasta Burian, Karel Dobrý v roli malíře Vincenta van Gogha, Lenka Filipová převtělená v démonického houslového virtuóza Niccólo Paganiniho, Boris Hybner coby nesmrtelná spisovatelka detektivek Agatha Christie, Michael Kocáb jako císař František Josef I., Tereza Kostková změněná v portrét Fridy Kahlo, Bolek Polívka proměněný v Jana Žižku z Trocnova, Regina Rázlová v roli prezidenta Abrahama Lincolna, Luba Skořepová v rockovém přestrojení za Keitha Richardse z Rolling Stones, Simona Stašová jako železná Lady Margaret Thatcherová a Milan Šteindler coby nesmrtelný mistr hrůzy, režisér Alfred Hitchcock.
Markéta Škaldová, Žena-in.cz 10.11.2014.
Inu, není divu, kalendář je letos velice originální. Kromě zakladatelky Nadace Archa Chantal, herečky Chantal Poullain v roli rockového barda Gena Simmonse z kapely KISS, mezi letošními tvářemi Proměn nechybí Simona Babčáková jako král komiků Vlasta Burian, Karel Dobrý v roli malíře Vincenta van Gogha, Lenka Filipová převtělená v démonického houslového virtuóza Niccólo Paganiniho, Boris Hybner coby nesmrtelná spisovatelka detektivek Agatha Christie, Tereza Kostková změněná v portrét Fridy Kahlo, Bolek Polívka proměněný v Jana Žižku z Trocnova či Milan Šteindler coby nesmrtelný mistr hrůzy, režisér Alfred Hitchcock.
Haló noviny 13.11.2014.
Vincent Van Ghogh – Karel Dobrý (45). Jeden z největších malířů, který si v záchvatu deprese uřízl ucho. Obrazy holandského mistra patří dnes k nejdražším.
-zej-, Aha“ 7.11.2014.
Slavný nizozemský malíř Vincent van Gogh v podání Karla Dobrého. Filmový a divadelní herec Karel Drobný se ukázal i na křtu kalendáře Proměny 2015. Pět fotografií se vydražilo za 758 tisíc korun. Van Gogh trpěl psychickou poruchou, možná způsobenou absintem, jiné zdroje však uvádějí že netrpěl psychózou, ale Ménierovou nemocí. Podle jiných zdrojů byla jeho psychická porucha způsobena otravou olovem, arsenem a kadmiem v barvách.
-zar-, -lv-, iDnes.cz 10.11.2014.
Slavnostního večera se osobně zúčastnili: Karel Dobrý, Boris Hybner, Tereza Kostková, Bolek Polívka, Chantal Poullain, Regina Rázlová, Luba Skořepová, Simona Stašová a Milan Šteindler. /…/ Kromě zakladatelky Nadace Archa Chantal, herečky Chantal Poullain v roli rockového barda Gena Simmonse z kapely KISS, mezi letošními tvářemi Proměn nechybí Simona Babčáková jako král komiků Vlasta Burian, Karel Dobrý v roli malíře Vincenta van Gogha, Lenka Filipová převtělená v démonického houslového virtuóza Niccólo Paganiniho, Boris Hybner coby nesmrtelná spisovatelka detektivek Agatha Christie, Michael Kocáb jako císař František Josef I., Tereza Kostková změněná v portrét Fridy Kahlo, Bolek Polívka proměněný v Jana Žižku z Trocnova, Regina Rázlová v roli prezidenta Abrahama Lincolna, Luba Skořepová v rockovém přestrojení za Keitha Richardse z Rolling Stones, Simona Stašová jako železná Lady Margaret Thatcherová a Milan Šteindler coby nesmrtelný mistr hrůzy, režisér Alfred Hitchcock.
-bn-, Dáma.cz 7.11.2014.
Chantal Poullain jako Gena Simmonse, jako Vicent van Gogh pózoval Karel Dobrý, Milan Šteindler se proměnil v Alfreda Hitchcocka, Simona Stašová se stala na okamžik Margaret Thatcherovou.
Lenka Vlasáková, Móda.cz 7.11.2014.