„Na Fidela mi nesahej!“

Experimentální prostor NoD (součást klubu Roxy) ve spolupráci s Občanským sdružením Mezery
Role: René Ernesto Ariza

Autor: Miroslav Bambušek
Režie: Miroslav Bambušek
Premiéra: 16. 2. 2007

Za K.Dobrého jednou zaskakoval Tomáš Měcháček.
Poslední pražské uvedení a poslední vystoupení: 3. 6. 2007. Poslední uvedení: 22. 6. 2009 (na zájezdě, roli odehrál T.Měcháček). Počet uvedení: 12. Počet odehraných uvedení: 11.

„Na Fidela mi nesahej!“

Výprava: Jana Preková
Hudba: Petr Kofroň

OBSAZENÍ
René Ernesto Ariza (Che Guevara): Karel Dobrý / (záskok Tomáš Měcháček)
Arnaldo Ochoa: Philipp Schenker
Padre (Commandante, Fidel Castro): Jan Lepšík
Matthow: Howard Lotker
Idiot: Richard Němec
Armanda: Jan Kačena
Kurti, sestra a doktor: Tomáš Jeřábek
Jorge, stráž: Tomáš Bořil
Turek, stráž: Tomáš Turek
Spoluúčinkující (komentátor): Tomáš Bambušek
Spoluúčinkující: Miroslav Bambušek

 

„Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ – děkovačka „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ „Na Fidela mi nesahej!“ – zkouška „Na Fidela mi nesahej!“ – zkouška „Na Fidela mi nesahej!“ – zkouška „Na Fidela mi nesahej!“ – zkouška „Na Fidela mi nesahej!“ – zkouška „Na Fidela mi nesahej!“ – zkouška „Na Fidela mi nesahej!“ – zkouška

 

Video

Sestřih

 

Odkazy

projekt Perzekuce.cz

projekt Nová síť

 

Z médií

Projektu chybí téměř vše, co musí mít divadelní tvar, aby byl hoden tohoto označení – režie je neumětelská, výkony poloamatérské (o herectví lze snad mluvit jen u Karla Dobrého). /…/ Autor a režisér by zřejmě rád obecenstvo šokoval přehlídkou odhalených pánských penisů a zadků, jenže nahota je zatraceně zrádná a stačí málo, aby se stala pouhou bezobsažnou směšností, která jen odvádí pozornost diváků – k čemuž zde pochopitelně došlo. /…/ Zamlžený děj se odvíjí od konání chovanců blázince, kteří si hrají na hrdiny revoluce. Představují Fidela Castra, Che Guevaru a Arnalda Ochou – všichni tři se posléze dočkají masakru. Jsou různě postrojení a na hlavy si navlékli latexové masky. Především ale hned v úvodu odhalí pohlaví a poté, co jsou zabiti, mluví za ně právě jejich penisy, což je skutečně závratně rafinovaná symbolika. /…/ Občasné křečovité pochechtávání mládeže, která dávala najevo, že se nestydí, nezakrylo celkovou vyjevenost diváků. Většina byla upřímně překvapená – ne z nahoty, ale z toho, že dnes lze jakýkoliv paranoidní myšlenkový guláš vydávat za divadlo. Rovněž nešlo přehlédnout, že pánové na jevišti v požadovaném exhibicionismu našli jisté zalíbení.
Jana Machalická, Lidové noviny 20.2.2007.

Navíc tím, že tři minuty po začátku nechá první tři herce odhalit těsně u publika svá přirození, bere celé inscenaci vítr z plachet. Jediný výsledek je ten, že se trochu zaskočený divák ptá, a co bude dál? Bohužel i to je předvídatelné. Pochopitelně, že pak následují zadky, náznak kálení, sprostá slova ve všech mutacích, jenom je s podivem, že mužská soulož je jen markýrovaná. Postupné obnažování všech herců (ve hře vystupují jen muži) na sebe nenechá dlouho čekat, nakonec nechybí ani píseň o fekáliích. /…/ Jestliže je po rádoby vypjaté, experimentální, expresionistické inscenaci divácký poznatek ten, že devět pánských přirození má pokaždé jiný tvar, což některé ženy po představení s údivem komentovaly, pak je asi něco špatně. Dokonce i zjištění, že herec Karel Dobrý je celkem dobře vybaven, mi je jaksi k ničemu. Sama za sebe dodávám, že bych raději zůstala nepoučená. Jediné příjemné na celé inscenaci je, že herce to vše evidentně baví a věří tomu.
Marie Třešňáková, ČT24.cz 17.2.2007.

Obrovské osobní nasazení prokázali herci Miroslava Bambuška v jeho autorské inscenaci Na Fidela mi nesahej. Bambušek, inspirován zřejmě nedávno v Praze uvedeným düsseldorfským Macbethem, nechává své herce – pouze muže – hrát často nahé, fyzicky i mentálně ponižované, znásilňované a uzurpované. Genitálie, zdeformovaná těla, estetika hnusu a ošklivosti, to jsou základní parametry této – na zdejší poměry – radikální performance. /…/ . Mezi dětinsky se chovající osazenstvo ovládané jakýmsi "Velkým bratrem" Matthowem (Tomáš Jeřábek) přibudou tři monstra v maskách. Možná emigranti, možná mořské obludy. Zprvu vytahují na diváky své genitálie a tváří se jako freaks z Rocky Horror Show. U „přijímače“ jsou pak nazvány jmény hlavních protagonistů historie kubánského revolučního režimu: Ernesto Che (Karel Dobrý), Arnaldo Ochoa (Howard Lotker) a Commandante Fidel (Jan Lepšík).
Vladimír Hulec, Mladá fronta DNES 2.3.2007.

Příběh se odehrává na Kubě v budoucnosti v blázinci (čemuž odpovídají také kostýmy) podobném internačnímu táboru (všichni jsou poté oblečení do modré teplákové soupravy), do kterého na „léčení“ přicházejí, respektive jsou násilím přivlečeni bývalí revolucionáři Che Guevara (Karel Dobrý), Arnaldo Ochoa (Philip Schenker) a Fidel Castro (Jan Lepšík).
Jana Bohutínská, A2 kulturní týdeník 28.2.2007.

Inscenace vyvolává dojem, že je směsicí záchvatů vzteku antikomunistů plašících komplex vlastní zbabělosti z doby, kdy se to, co je teď deklamováno z jeviště, nesmělo říkat. Škoda, že strhující herecký výkon Karla Dobrého v roli Ernesta Che Guevary a démonická hudba Petra Kofroně padly vniveč.
-om-, Mladá fronta Plus 23.2.2007.

Rozčarovanie na konci inscenácie bolo o to väčšie, že podmienky na vznik kvalitného a moderného divadla autorom zjavne nechýbali. To sa týka nielen hereckého obsadenia, v ktorom nad ostatnými strhujúcim hereckým výkonom vyčnieval Karel Dobrý v úlohe Ernesta Che Guevaru, ale aj démonickej hudby skladateľa Petra Kofroňa, z ktorej neraz behali po chrbte zimomriavky.
Ondřej Mrázek, Sme.sk 1.3.2007.