Muži malují

MeetFactory
Role: Hubínek

Autor: Michal Pěchouček
Režie: Michal Pěchouček, Jan Horák
Premiéra: 21. 2. 2009

Derniéra: 24. 3. 2011. Počet uvedení: 16.

Muži malují

Autor sochy: Pavel Karous
Hudba: Petr Kofroň

OBSAZENÍ
Seidl, osamělá hlava rodiny bez autority: Jan Lepšík
Hubínek, Seidlův plnoletý nezbedný syn: Karel Dobrý
Maličká, modelka, společná přítelkyně Seidla a Hubínka: Eva Hromníková

 

Muži malují Muži malují  Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují  Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují  Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují Muži malují  Muži malují Muži malují – plakát k inscenaci

 

Odkazy

MeetFactory

 

Z médií

Otec, malíř Seidl již dávno žijící stranou umělecké obce, se snaží protlačit na Akademii syna Hubínka (výborně volení a nonšalantně působící Jan Lepšík a Karel Dobrý).
Jana Machalická, Lidové noviny 9.3.2009.

Náš mladý aspirant na budoucího pana umělce zkouší, co se dá (a Karel Dobrý ho hraje vážně dobře). Vyzbrojen rozumy a ambicemi svého otce malíře ví, že za panem profesorem je radno dolézat s patřičnou úctou a obdivem. Tu počechrat ego připomínkou jeho velikášství, tu přinést aspoň rohlík, když je umění v Čechách tak mizerné živobytí. „Současné umění je ve vůbec žádné situaci.“, konstatuje mladý student (jehož představitel studentským letům odrostl, a tak v jeho podání vypadá všechno ještě absurdněji) a jeho tatínek neklesá na mysli, jen aby se kluk někam dostal a on tu neumřel hlady a možná zaplatil i modelce. Při pohledu na obě karikatury rozumbradů v umění, jakkoli jsou vtipné, občas zatrne, jak ubohá jsou to stvoření.
Tereza Hendlová, GITA 25.2.2009.

Jak otec-výtvarník Seidl (Jan Lepšík), tak syn – student AVU Hubínek (Karel Dobrý) – jsou především směšné figury, obelhávající v prvé řadě samy sebe. V podstatě čisté duše bez jakéhokoliv valného talentu; Maličká (Eva Hromníková) na tom není o mnoho lépe, ale projevuje se u ní sympatická přímost a „uzemněnost“, bez patosu a řečiček. /…/ Zdrženlivost projevu hereckého tria Lepšík, Dobrý, Hromníková dává vyniknout vtipným partiím, v žádném okamžiku představení to protagonisté do diváků „nehrnou“ pod tlakem, aby publiku vše bez pochyb došlo. Tady se nekřičí, nikdo se tu expresivně nedrásá a fyzicky neobnažuje až k nahotě. Vlastně je to celé velmi cudné.
Josef Chuchma, Mladá fronta DNES 25.2.2009.

Větší a výrazně dominující herecký prostor byl nabídnut Karlu Dobrému v roli mladého Seidla. Vystupováním dětský Beethoven, věčně uražený a rozčilený „genius“, jehož charakter je však zcela opačného rázu a jeho osobnost není schopna efektivně vzdorovat vnějším vlivům a neodvratně tak rodí diletanta. Omamné víno v podobě „závažné“ filozofie a jednoduchého (spíše prostoduchého) života coby pramenů umělecké tvorby se vlévá do kapilár mladého nešťastníka. Že je Nietzscheho filosofie již dávno přežitá, že vysmívaní artificialisté a surrealisté vytvořili jedno z nejcennějších prostředí českých kulturních dějin ponechává rebelsky stranou. Jednoduše je to pozér a jak ve hře několikrát trefně zazní, „kreativista“ a „nemakačenko“, který snadno podléhá módním vlivům, ke kterým uměleckost (nikoliv již umění) v současnosti patří.
Tomáš Kubart, Rozrazilonline.cz 11.3.2009.

Vystupují v něm tři postavy – zneuznaný mistr výtvarného řemesla Seidl (Jan Lepšík), jeho syn a současně student AVU Hubínek (Karel Dobrý) a modelka Maličká (Eva Hromníková). /…/ Pěchouček souběžně s tím umně spřádá pavoučí sítě jemných jazykových konstrukcí a absurdních situací, do nichž lapá postavy své hry. Není jasné, zda si mezi sebou hrají nějakou křehkou hru o absurditě světa, anebo zda sledujeme pitoreskně podaný, nicméně v podstatě reálný příběh o synu a otci, o zmateném studentovi a bláznivém profesoru. Pěchouček je nahlíží v jakémsi zvláštním „asijském“ oparu starých mistrů zenových příběhů. Jan Lepšík v roli mistra Seidla se pohybuje a mluví jako buddhistický mnich (anebo herec divadla nó) a Karel Dobrý působí jako jeho oddaný a současně vzpurný žák. Krouží kolem něj jako divoká kočkovitá šelma. Občas se mu plně poddá, jindy vzdorně odtančí mimo jeho dosah. A stále s ním vede disputaci o životě, škole a umění. /…/ Když se ke konci Maličká vzdálí mimo prostor hry, nemají už ani jeden z nich touhu věnovat se teoriím o současném umění. Oba zdvihnou z praktikáblů velkou desku, na které dosud hráli, Seidl přitáhne obrovskou, oranžově natřenou sochu koně, Hubínek vytáhne kytaru, sedne do sedla a zpívá jakousi trampskou píseň…
Vladimír Hulec, Divadelní noviny 3.5.2009.

Propast mezi módním studiem na „akádě“ a skutečným uměním paroduje kontrast mezi adeptem studia, naivním a nechutně nadšeným Synem (Karel Dobrý), a jeho otcem – malířem, šílencem a asociálem (Jan Lepšík). Vše v dramatu určují banalita a nevkus: při přijímačkách stačí jen klepat na ty správné dveře a srdce spolužačky se získá zpěvem odrhovačky, kterou Syn zpívá na obrovském dřevěném koni.
Olga Vlčková, A2 kulturní týdeník 9/2009.

Spolu s dramaturgem a režisérem Janem Horákem založil v bývalém kině v pražském Veletržním paláci Studio Hrdinů, kde společně uvedli hru mapující osudy francouzského lékaře, spisovatele a antisemity LouiseFerdinanda Célina. Této inscenaci, ve které exceluje Karel Dobrý se třemi herečkami v bílém na červené točně místo jeviště, ale předcházela už Pěchoučkova autorská hra Muži malují, uvedená v industriálním prostředí pražské MeetFactory. Pěchouček do ní obsadil jen tři herce – otce jeho syna studenta výtvarné akademie a mladou modelku. Vztah a řevnivost obou mužů připomíná chvílemi kohoutí zápasy, ale i když oba živoří na pokraji nouze, na modelku musí vždycky zbýt. Vyvýšenému jevišti obklopenému diváky pak dominuje volně stojící paraván s Pěchoučkovou malbou i červené ponožky malířů a rudé rukojeti válečků s barvou, jimiž otec se synem krouží po zemi. Na závěr se pódium postaví jako stěna, čímž se z podlahy stane abstraktní obraz. „Tohle ale přece zvládne namalovat úplně každý,“ diví se modelka. „Jasně, ale jde o to, jestli si to dokážeš obhájit,“ uzemní dívku student.
Pavel Vokatý, Hospodářské noviny 21.8.2013.