Die Kannibalen / The Cannibals
Koprodukce Divadlo Komedie (Pražské komorní divadlo) & Činoherní studio Ústí nad Labem
Role: Klaub, student medicíny
Autor: George Tabori
Režie: Jan Nebeský
Premiéra: 5. 4. 2003
Od února 2005 roli převzal Stanislav Majer.
Poslední vystoupení: 28. 1. 2005. Derniéra: 21. 12. 2005 (K.Dobrý a S.Majer vystoupili v roli společně). Počet uvedení: 49. Počet odehraných uvedení: 38.
Překlad: Josef Balvín
Dramaturgie: Kateřina Šavlíková
Scéna: Jan Štěpánek
Kostýmy: Jana Preková
OBSAZENÍ
Strýček: Alois Švehlík
Klaub, student medicíny: Karel Dobrý / Stanislav Majer
Cikán: Roman Zach
Heltai, přeživší: Jaroslav Achab Haidler
Hirschler, přeživší: Matúš Bukovčan
Weiss, kuchař: Martin Finger
Chlapec Ramaseder: Richard Fiala / Jiří Černý
Špekoun: Dan Dittrich
Schrekinger, Anděl smrti: Jiří Štrébl / Leoš Noha
a další
Z médií
Dramatický boj mezi lidskostí a animalitou, jenž mezi postavami i v duši každé z nich probíhá, je plný vášně, ironie a jiskřivého černého humoru a dobře vedení herci rozžíhají mnohé jeho protikladné stránky. Zvláště se při tom daří Aloisu Švehlíkovi v roli Strýčka, jenž brání základní lidské hodnoty, Karlovi Dobrému ztělesňujícímu Studenta medicíny a Romanu Zachovi coby živočišnému Cikánovi, který zdánlivě nemá žádné kulturní návyky a zábrany.
Bronislav Pražan, Český rozhlas 19.6.2003.
Zdánlivě nelogicky působí občasné „zavěšení“ medika Klauba (Karel Dobrý) na zadní stěně jeviště – jsme však v lágru, v místě, kde se racionalita a logika vymkly z kloubů.
Petr Štědroň, Divadelní noviny 11/2003.
V rolích ´kanibalů´ dotvářejí styl inscenace exponovaně Jaroslav A. Haidler (přeživší Heltai), Karel Dobrý (student medicíny Klaub), Matúš Bukovčan (přeživší Hirschler), Roman Zach (Cikán), Dan Dittrich (Špekoun), Martin Finger (kuchař Weiss) a Richard Fiala (Ramaseder).
Jiří P. Kříž, Právo 28.5.2003.
Kromě výtečného hereckého podání, které si vyžádalo zcela nesentimentální, dokonce situaci mírně ironizující výkon (je třeba jmenovat především vynikajícího Aloise Švehlíka, s nímž neméně zdařile herecky korespondují Jaroslav A. Haidler, Roman Zach, Karel Dobrý, Matúš Bukovčan, Martin Finger, Jiří Černý a Jiří Štrébl), spočívá stěžejní kvalita Nebeského inscenace v aktualizaci vnější hrací roviny, díky níž pak dílo působí nepředstavitelně živě. Vězňové totiž nejsou postavami v obvyklém smyslu, ale záměrně se v nich prezentují také jmenovaní herci, kteří do děje přinášejí i prvky své životní zkušenosti (třeba dialog ze Spejbla a Hurvínka) a po odehrané šichtě na jevišti povečeří guláš.
Lenka Jungmannová, Pražská informační služba 27.9.2004.
Autor George Tabori, režisér Jan Nebeský ani herci (Alois Švehlík, Karel Dobrý, Matúš Bukovčan, Jaroslav Achab Haidler, Roman Zach, Martin Finger, Richard Fiala / Jiří Černý, Dan Dittrich, Jiří Štrébl) nepotřebují doslovné převedení koncentráků na jeviště. Vystačí si ze zástupnými scénami, debatami a vzpomínkami, které s tematikou jen zdánlivě nesouvisí.
Zuzana Bubnová, Volny.cz 22.10.2004.
V české verzi Kanibalů se mohou diváci těšit na herecké výkony Aloise Švehlíka, Karla Dobrého, Romana Zacha či Jiřího Štrébla.
-led-, Středočeský deník 4.4.2003.
Vzhledem k tom, že inscenace navíc vznikla v koprodukci s ústeckým Činoherním studiem, je v Kanibalech možno vidět herce hned z několika statutárních divadel (například Aloise Švehlíka z Národního divadla, z ústeckého Činoherního studia Romana Zacha a Jaroslava Haidlera, z Divadla Na zábradlí Karla Dobrého).
Marta Ljubková, Kritcká příloha Revolver Revue 27/2003.
Tatiana Vilhelmová, Diana Mórová, Monika Hilmerová, Božidara Turzonovová, Igor Bareš, Ladislav Lakomý, Klára Sochorová, Zuzana Kronerová, Alois Švehlík, Karel Dobrý, Soňa Norisová, Stanislav Štepka, Miluše Šplechtová, Kateřina Winterová, Věra Galatíková, Jana Preissová, Jaromíra Mílová, Taťjana Medvecká a řada dalších hereckých osobností předvede své umění před zraky návštěvníků zlínského festivalu.
O účasti na zlínském festivalu Setkání – Stretnutie, Gabriela Kovaříková, Zlínské noviny 10.5.2004.
V poslední době se v divadlech často objevuje zajímavý fenomén, a to nahota na jevišti. Ještě zajímavější na celé věci je, že je to nahota ponejvíce mužská, která, ne že by byla někdy vyloženě tabuizovaná, ale prostě se z nějakého důvodu téměř vůbec v kulturním spektru neobjevovala (možná proto, že určité rozdělení rolí přisuzovalo ženám tu estetickou a mužům spíše racionální, praktickou, rozumovou… asi by se o tom daly vést dlouhé debaty s milionem různých argumentů). Ani jsem však nemusela příliš pátrat v paměti, abych si nevzpomněla na Jana Třísku jako krále Leara ještě ve dvojici s Jiřím Langmajerem, Tomáše Matonohu v inscenaci brněnského HaDivadla Faust (Faust je mrtvý), Karla Dobrého v celkem čerstvém představení Kanibalové v Divadle Na zábradlí (konkrétně při tomto představení je v hledišti silná převaha žen bez ohledu na věk) nebo celý divadelní soubor Bílé Divadlo s jejich nejznámější inscenací Lyžaři. Otázkou zůstává, zda je vždy přeci jen stále ještě poněkud šokující naprosté obnažení těla ve hře důležité, anebo použité jen pro laciný šokující efekt, který prostě vychází.
Marie Honzíková, „Divadelní Hobblík & Mumraj“ 2004 – zpravodaj 4/2004.
Pozn. autora těchto webových stránek: V příspěvku se nachází chyba, inscenace „Kanibalové“ se hrála v Divadle Komedie (autorka článku nesprávně uvádí Divadlo Na zábradlí).
Pokud narážíte v pražských tramvajích na plakáty s tváří herce Karla Dobrého, které vás zvou do Divadla Komedie, vězte, že už je všechno jinak. Charismatický herec se dostal přímo při představení Kanibalové do křížku se svými kolegy a po divoké hádce dal výpověď. Před „stereotypem nekonečných repríz“ uprchl Karel Dobrý do opuštěného srubu bez elektřiny kamsi do křivoklátských lesů, kde hodlá žít v klidu o samotě se svými psy. Časem si chce pořídit koně, na kterém bude jezdit po okolí.
Instinkt 9/2005.
Působil jsi v Pražském komorním divadle v Komedii, ale v souboru v éře režisérů Pařízka a Jařaba jsi od úplného začátku nebyl. Jak ses do tak prestižního divadla vlastně dostal?
Tehdy jsem seděl v hospodě a byl jsem takovej smutnej. Pár dní před tím jsem totiž z několika důvodů rozvázal pracovní poměr v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Bylo to moje první angažmá. Strašně moc mě to tam bavilo a Ústí jsem si zamiloval. Byl to pro mě takový další schod, odměna. Předtím v Lounech s Bambušky to bylo velký a naplňující, ale v Ústí jsem už byl opravdovým hercem, zaměstnancem divadla. A děkuju Davidovi Czesanymu za tu příležitost a za důvěru. Trvalo to sice pouhé dva roky, ale bylo to krásné! No, a jak tak sedím, piju a přemýšlím, co bude dál, zazvoní telefon. Volal Dušan Pařízek, že potřebuje, aby někdo zaskočil za Karla Dobrého v inscenaci Kanibalové. Představení, které jsem miloval a viděl ho snad dvacetkrát! Nebylo o čem přemýšlet. Nato jsem dostal velký úkol od Davida Jařaba, a už to jelo jako na drátkách! /…/
Je něco, co tě na herectví a hereckém povolání nebaví vůbec?
Nebaví mě vykonstruované mediální dezinformace a pocit některých lidí, že herec je něčí majetek nebo zboží. Ale asi je třeba přijmout fakt, že herectví je prostě ryzí prostituce, jak řekl Karel Dobrý.
Z rozhovoru se Stanislavem Majerem, Martin Hradecký, Elle 18.9.2013.
Dotaz {21.prosince 2005}: je pravda, ze se do kanibalu vratil k.dobry? od kdy tam zacal znova hrat?
achab (09.ledna 2006): karel dobrý do kanibalů fakt nastoupil, ale jaksi na pražskou derniéru. Jestli tuto inscenaci pražské Káčko zase obnoví (chtěli by někdy na sezónu 2006/2007) uvidíme, co a jak dál… I když já moc na obnovené premiéry nevěřím, ale nerad bych působil jako skeptik… -acb-
Diskuzní fórum Činoherního studia Ústí nad Labem.