Dalibor

/opera/

Národní divadlo – Opera
Hraná role v operní inscenaci: Zdeněk

Autor: Bedřich Smetana
Režie: Jan Antonín Pitínský
Premiéra: 29. 4. 2001

Roli alternoval Martin Němec. Poslední vystoupení: 24. 11. 2001. Derniéra: 3. 6. 2002. Počet uvedení: 13. Počet odehraných uvedení: 8.

Libreto: Josef Wenzig
Překlad libreta: Ervín Špindler
Hudba: Bedřich Smetana
Dramaturgie: Jan Panenka
Scéna: Tomáš Rusín
Kostýmy: Jana Preková
Filmové dotáčky: Marek Jícha (kamera a režie), Zdeněk Marek (střih)
Hudební nastudování: Bohumil Kulínský
Pohybová spolupráce: Hubert Krejčí
Dirigenti: Bohumil Kulínský / Jan Chalupecký

OBSAZENÍ
Dalibor, rytíř (tenor): Valentin Prolat / Jan Vacík
Milada, sestra purkrabího ploškovického (soprán): Jindřiška Rainerová / Eva Urbanová / Eva Děpoltová
Jitka, selské děvče na statcích Daliborových (soprán): Dana Burešová / Eva Dřízgová-Jirušová / Liana Somičová
Vladislav, král český (baryton): Vladimír Chmelo / Roman Janál / Ivan Kusnjer
Beneš, žalářník (bas): Bohuslav Maršík / Luděk Vele
Budivoj, velitel královské hradní stráže (baryton): Pavel Červinka / Jiří Sulženko
Vítek, posel Daliborův (tenor): Aleš Briscein / Jan Ježek / Adam Zdunikowski
Soudce (baryton): Zdeněk Harvánek / Aleš Hendrych
Zdeněk, přítel Daliborův, hudec v podobě zjevení (hraná role): Karel Dobrý / Martin Němec
a další
sbor, balet a orchestr opery Národního divadla
Ve filmových dotáčkách: Kristina Maděričová, Miroslav Etzler a další

 

Odkazy

Národní divadlo – oficiální stránky

Národní divadlo – archiv

 

Z médií

Smetanův Dalibor má v poslední době v Národním divadle smůlu. Z chystaného zkrácení opery režisérem Milošem Formanem a dirigentem Liborem Peškem po ostrých protestech sešlo, posléze měl operu studovat šéf Josef Průdek, nakonec se dostalo na Jana Antonína Pitínského a šéfdirigenta Bohumila Kulínského. Razantně proměnili reálie příběhu, připomněli skrytý homosexuální podtext přidanou postavou Daliborem opěvovaného Zdeňka v podání Karla Dobrého a odpatetizovali romantickou historku z českého středověku i Smetanovu hudbu, nazíranou zřejmě v užším wagnerovském kontextu.
Josef Herman, Divadelní noviny 10/2001.