Othello, benátský mouřenín

The Tragedy of Othello, the Moor of Venice

Národní divadlo – Činohra, Stavovské divadlo
Role: Othello

Autor: William Shakespeare
Režie: Daniel Špinar
Premiéra: 17. 12. 2014

Poslední uvedení: 15. 6. 2017. Počet uvedení: 47.

Othello, benátský mouřenín

Překlad: Jiří Josek
Úprava: Daniel Špinar, Daria Ullrichová
Dramaturgie: Daria Ullrichová
Scéna: Lucia Škandíková
Kostýmy: Iva Němcová
Light design: Martin Špetlík
Návrh tetování: Martin Hůla
Výběr hudby: Magdaléna Borová

OBSAZENÍ
Othello, velitel benátského vojska: Karel Dobrý
Jago, Othellův pobočník: David Prachař
Desdemona, Othellova žena, Brabanziova dcera: Magdaléna Borová
Emilie, Jagova žena, Desdemonina komorná: Lucie Žáčková
Cassio, Othellův zástupce: Igor Orozovič
Roderigo, benátský šlechtic: Patrik Děrgel
Brabanzio, benátský senátor, Desdemonin otec: Alois Švehlík
Bianca, kurtizana, Cassiova milenka: Jana Pidrmanová / Jana Janěková ml.
Montano, guvernér na Kypru: Jan Jankovský
Benátský dóže: Jiří Štěpnička
Lodovico, Brabanziův příbuzný: Vladislav Beneš
Šašek, v Othellových službách: Jana Boušková / Martina Preissová
a další

 

Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Obrázek Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín Othello, benátský mouřenín – premiérová děkovačka Othello, benátský mouřenín – po premiéře Othello, benátský mouřenín – po premiéře Othello, benátský mouřenín – portrét Karla Dobrého Othello, benátský mouřenín – zkouška Othello, benátský mouřenín – zkouška Othello, benátský mouřenín – zkouška Othello, benátský mouřenín – zkouška Othello, benátský mouřenín – zkouška Othello, benátský mouřenín – zkouška Othello, benátský mouřenín – zkouška Othello, benátský mouřenín – zkouška Othello, benátský mouřenín – příprava tetování Othello, benátský mouřenín – příprava tetování Othello, benátský mouřenín – zákulisí Othello, benátský mouřenín – tisková konference před premiérou Othello, benátský mouřenín – tisková konference před premiérou Othello, benátský mouřenín – tisková konference před premiérou Othello, benátský mouřenín – děkovačka (září 2015) Othello, benátský mouřenín – děkovačka (září 2015) Othello, benátský mouřenín – děkovačka (září 2015) Othello, benátský mouřenín – děkovačka (září 2015) Othello, benátský mouřenín – děkovačka (září 2015)   Othello, benátský mouřenín – děkovačka (září 2015) Othello, benátský mouřenín – děkovačka (září 2015) Othello, benátský mouřenín – děkovačka (září 2015) Othello, benátský mouřenín – děkovačka (září 2015) Othello, benátský mouřenín – zahájení sezóny (září 2016) Othello, benátský mouřenín – zahájení sezóny (září 2016) Othello, benátský mouřenín – zahájení sezóny (září 2016) Othello, benátský mouřenín – zahájení sezóny (září 2016) Othello, benátský mouřenín – zahájení sezóny (září 2016) Othello, benátský mouřenín – zahájení sezóny (září 2016)

 

Video

Trailer

Reportáž

Dokument z cyklu Backstage

Zahájení sezóny 2016/2017 na Piazzetě Národního divadla (sestřih)

 

Související

Vražda! Aneb tak se rodil Othello (článek v Reportér Magazínu)

Pořady a dokumenty (časosběrný dokument o vzniku inscenace)

 

Odkazy

Národní divadlo – oficiální stránky

Národní divadlo – blog Činohry

Národní divadlo – archiv

 

Z médií

Karel Dobrý hraje Othella jako zoceleného bojovníka, jenž zabil už tolik chlapů, že by mu i srdce mělo dávno ztvrdnout na kámen, a hleďme, stačilo pár obdivných dívčích pohledů, a kámen se drolí jako hlína. /…/ Jakkoliv ono emotivně rozervané pojetí Othella Karla Dobrého je vlastně strhující. Kdy jste na jevišti či na plátně viděli mouřenína, který v bolestných slzách líbá ruku své milované bílé ženy, již právě zardousil? Možná v nějaké melodramatické love story, ta ale neměla za sebou scenáristu Shakespearova formátu. /…/ Othello Karla Dobrého je zanícený bojovník, toho času na vozíku.
Richard Erml, Reflex 29.1.2015.

Nové nastudování tragédie, pro niž stejně jako pro Hamleta ve Švandově divadle Špinar vybral strohý a místy až drsně znějící překlad Jiřího Joska, je také dobře obsazené, a režie má tudíž z čeho stavět. Othello Karla Dobrého samozřejmě není žádný tradiční mouřenín, ale je jiný – excentrický šílenec vrhající se do všeho s vražedným odhodláním, člověk, který nestrpí odpor a jehož láska je stejně absolutní jako nesnesitelná a majetnická. Othello zde není ten, jemuž pouze žárlivost zaslepila oči, ale člověk celkově citově pochroumaný, ambiciózní, despotický a patologicky pochybovačný, sebe nevyjímaje. Je nemocný, má epilepsii – i to ho odděluje od ostatních Část těla má potetovanou černými obrazci, chodí v kostýmu krotitele – v červené kamizole se zlatými prýmky a upnutých kalhotách.
Jana Machalická, Lidové noviny 29.12.2014.

Národní divadlo chystá první reprízy prosincové premiéry Othella, v němž hlavní roli dostal Karel Dobrý. /…/ Proslulý Shakespearův benátský mouřenín Othello se v nové inscenaci Národního divadla proměnil v potetovaného dobrodruha, silnou osobnost charakterizovanou výjimečným zjevem i nestandardní psýché. Hraje ho Karel Dobrý. /…/ Šelma dá příležitost vybavit si i slovní asociace jako „nasednout na tygra“ nebo ho zkrotit. Ovšem podvědomě nejsilněji vnímá divák jinou paralelu: v Dobrého ztělesnění Othella, ještě podtrženém přiléhavým kostýmem a tetováním, v jeho pohybu, pohledu i způsobu řeči je od samého počátku něco, co fascinuje, stejně jako dokonalost, elegance i potenciální nebezpečnost a nevypočitatelnost šelmy. /…/ Othello a jeho „maurství“, tedy povaha a temperament, u Shakespeara symbolizované barvou kůže, jsou samozřejmě v tuzemsku největší inscenační problém, což ostatně naznačil i sám režisér, když konstatoval, že herce černé pleti k dispozici logicky nemá a tělkou to maskovat nebude. Pokusil se tedy s Karlem Dobrým o analogii či hereckou variaci na téma Othello. Zpočátku noblesní, ovládající se válečník, přímý v řeči i v lásce, extrémně rychle a silně podléhá Jagovým intrikám. Špinar jeho emoční zhroucení vystupňuje až do epileptického záchvatu, kterému Jago se zadostiučiněním přihlíží. Jenže v této konstrukci, na rozdíl od podstatně civilnější, věrohodnější a do poslední chvíle napínavé vraždící scény, je možná víc spekulace než pravdy.
Marie Reslová, Hospodářské noviny 9.1.2015.

Desdemonu (Magdalénu Borovou) a Othella (Karla Dobrého) rozdělila zelenooká stvůra. /…/ Desdemona, Jago a Othello jsou výrazné, detailně promyšlené postavy s jasnou motivací, které ztvárňují výteční herci – Magdaléna Borová, David Prachař a Karel Dobrý. Neustále je (nejen mezi touto trojicí) na jevišti zpřítomňována hutná atmosféra – ať už milostná, sexuální, či vojácká a bojová. Manipulace, nadřazenost, proměna – od lásky k nenávisti, od moci k úpadku, od krásy k ošklivosti, od radosti k zármutku – zajišťují živost plnokrevné inscenace. /…/ Karel Dobrý vykresluje Othella nejprve jako prototyp silného a statečného vůdce, postupně ho však ovládá nejenom Jago, ale také jeho vlastní slabost – nedůvěra, kterou snad měl v sobě latentně přítomnou od počátku. K nejsilnějším scénám patří jeho záchvat (ať už epileptický, či hysterický) – tedy zlomový okamžik, jenž na čas zrodil člověka bez rozumu a svědomí.
Lenka Dombrovská, Divadelní noviny 21.1.2015.

Nadčasovost Shakespearovy tragédie potvrzují herecké výkony, především Magdalény Borové (Desdemona), Karla Dobrého (Othello) a Davida Prachaře (Jago). Své postavy interpretují jasně, do detailu promyšleným a přitom spontánně působícím jednáním. Tento Othello si nemusí pomáhat zjednodušením ani konvencí, jeho aktéři vedou se Shakespearem poctivý dialog.
Divadelní noviny 21.1.2015.

Othello Karla Dobrého je studií rozložené osobnosti, věrohodně zahraje epileptický záchvat, zuřivost a zoufalství, ale čím dál víc se v intencích režie proměňuje do chladně recitující sochy, až v ní ulpí navždy. Je to v detailech zajímavá, ale v celku nevýrazná postava.
Radmila Hrdinová, Právo 20.12.2014.

Titulní roli ztvárnil ceněný Karel Dobrý. V jeho postavě však nejvíce vyvstává celkový problém inscenace, Othello v několika scénách naznačí přísnost a vojenskost, dále však zůstává v pozadí a působí spíše jako figurka do počtu. Do doby, než v něm začne klíčit zhoubné podezření, je Dobrého role nejasná, jako by nevěděl, co má vlastně hrát, či se vysloveně bránil roli silného vojáka. Přelom mezi milujícím a nenávistným Othellem se tak odehrává bez jakékoli gradace. Změna Othellovy povahy se tak stává nejsilnějším momentem hry, na který se však nedaří navázat. Jeho bezradnost pak přechází na všechny herce, kteří spolu po zbytek představení nesouzní.
Tomáš Šťástka, Mladá fronta DNES 30.12.2014.

Jejího muže ztělesňuje Karel Dobrý. Bez hnědé tělky. Zato s tetováním. Svalnatý chlapák, jenž ví o svém barbarství. Hlídá si ho. Červený Othellův kabátec se zlatými prýmky je spíše než vojenským stejnokrojem kostýmem krotitele. Inscenace nepostrádá jemnou ironii a černý humor: metaforou vojevůdcova ega je velký tygr na kolečkách. Kýčovitý doplněk zbohatlických interiérů. Když po epileptickém záchvatu zvítězí v Othellově duši predátor, smrt Desdemony už nic neodvrátí.
Bronislav Pražan, Týdeník Rozhlas 16.2.2015.

Chytře je znázorněna i černá barva Othellovy kůže. Herec Karel Dobrý je jednak celý potetovaný a navíc je připsána ještě postava klauna na vozíčku v podání Jany Bouškové, která představení prokládá hloupými vtipy o „negrech“.
Jiří G. Růžička, časopis A2 kulturní týdeník 16.3.2016.

Příběh maurského vojevůdce, který podlehl „zelenooké stvůře“ neboli žárlivosti, je jednou z nejslavnějších her Williama Shakespeara. Byla by ale škoda brát ji jako něco, co už dobře známe – Othello je především odrazem nezvladatelných vášní, na nichž je stále co objevovat. Karel Dobrý jako Othello a Jakub Prachař jako Jago navíc do hry vnášejí spoustu osobitosti.
Moje psychologie 29.12.2014.

Žárlivost, která rozvíří nešťastné okolnosti, je jen jednou z pohnutek Špinarova Othella. Druhou, stejně zásadní je totiž otázka: Kdo koho zkrotí? Zda bezskrupulózní, cynický Jago osvědčeného Jakuba Prachaře, nebo zprvu démonický, s rozvíjejícím se dějem však stále více psychicky labilní „benátský mouřenín“ Othello uhrančivého Karla Dobrého, v cirkusácké uniformě krotitele šelem.
Marcela Magdová, Metro 22.12.2014.

Zatímco herecké výkony bývají obvykle silnou stránkou Špinarových opusů, tahle inscenace je v tomto ohledu hodně neurovnaná. Přesněji řečeno, často se hraje způsobem, u kterého to moc nevypadá, že by byl součástí nějaké ucelené koncepce. Platí to především pro samotného Othella. Karel Dobrý začne jako prkenný voják, při setkání s Jagovou intrikou se okamžitě sesype, a potom až do konce bez jasného systému střídá prudkou expresi s chladnějšími, stylizovanými výstupy. Na úrovni jednotlivých situací to vychází, ale v souhrnu je výsledkem figura postrádající zřetelnější kontury.
Vladimír Mikulka, NaDivadlo 19.12.2014.

Nový kmenový režisér Národního divadla Daniel Špinar připravuje svoji verzi Othella, do které obsadil Karla Dobrého či Davida Prachaře.
Tomáš Šťástka, Mladá fronta DNES 2.9.2014.

Jedno z nejznámějších dramat Williama Shakespeara Othello, mouřenín benátský má večer premiéru v pražském Stavovském divadle. Hru nastudoval režisér Daniel Špinar. Rozhodl se jít proti zvyklostem a na scénu přivádí hlavního hrdinu bělocha. Ztvární ho Karel Dobrý. /…/ Karel Dobrý je v pořadí sedmým Othellem v historii Národního divadla. Maurského vojevůdce si tu před ním zahráli například Zdeněk Štěpánek, Radovan Lukavský a Boris Rösner. /…/ Othello Karla Dobrého je protřelý válečník a zároveň také démon, běs, který jedná přímočaře a také velmi důvěřivě.
Jiří Svoboda, pořad České televize Události 18.12.2014.

Jednu z nejproslulejších her Williama Shakespeara nastudoval režisér Daniel Špinar s Jiřím Štěpničkou (benátský dóže), Aloisem Švehlíkem (Brabanzio), Vladislavem Benešem (Lodovico), Karlem Dobrým (Othello), Igorem Orozovičem (Cassio), Davidem Prachařem (Jago), Magdalenou Borovou (Desdemona) a dalšími herci.
Deník 18.12.2014.

Daniel Špinar nastudoval hru Williama Shakespeara Othello, benátský mouřenín, jejíž premiéra bude 18. prosince ve Stavovském divadle s Karlem Dobrým v titulní roli.
Jiří Borovička, ČTK 17.12.2014.

Prvním hostem bude režisér Daniel Špinar, který ve Stavovském divadle uvedl Shakespearovu tragédii Othello, benátský mouřenín s Karlem Dobrým, Davidem Prachařem a Magdalénou Borovou v hlavních rolích.
Kateřina Rathouská, Týdeník Rozhlas 26.1.2015.

Othello ve Stavovském divadle je Dobrý, a není černý. /…/ Režisér se rozhodl jít proti zažitým zvyklostem a na scénu přivádí maurského hrdinu, který není černý. Ztvární ho Karel Dobrý, proradného Jaga si zahraje David Prachař, Othellovu ženu Desdemonu Magdaléna Borová. /…/ Vedle Karla Dobrého se představí David Prachař, Patrik Děrgel, Magdaléna Borová, Igor Orozovič a další.
Marina Feltlová, pořad Mozaika na ČRo 3 – Vltava 18.12.2014.

Othello ve Stavovském divadle je běloch, v titulní roli se představí Karel Dobrý. /…/ Hru nastudoval režisér Daniel Špinar. Rozhodl se jít proti zažitým zvyklostem a na scénu přivádí hlavního hrdinu, který je běloch. Hraje ho Karel Dobrý. /…/ Othello vzbuzuje emoce i tím, že je jiný. „Jinakost je v jeho chování a postavení ve společnosti. Samozřejmě, že nějak odlišený od společnosti být musí. My jsme se rozhodli pro takové jemnější odlišení, protože si myslíme, že Karel Dobrý, který hraje hlavní roli, je takovým běsem sám o sobě. Je tam taková metafora tygra, což diváci uvidí. My jsme se snažili, aby to nebyla černá tělka, která je teď trošku v divadle klišé,“ myslí si režisér.
Marina Feltlová, Rozhlas.cz 18.12.2014.

Othello je vážně (Karel) Dobrý. /…/ Karel Dobrý se zařadí mezi herce, kteří ztvárnili cholerického žárlivce Othella. /…/ Dobrý je sedmým maurským vojevůdcem Národního divadla, postavu si v minulosti zahrál třeba Radovan Lukavský nebo Boris Rösner. Nejnovější Othello je protřelý válečník a zároveň také démon.
Server ČT24 18.12.2014.

Titulní roli ztvární Karel Dobrý, aniž by byl nalíčen na mouřenína, kterým je titulní postava v originále.
-mav-, Týden.cz 18.12.2014.

Daniel Špinar nastudoval hru Williama Shakespeara Othello, benátský mouřenín, jejíž premiéra bude 18. prosince ve Stavovském divadle s Karlem Dobrým v titulní roli.
Server Aktuálně.cz 18.12.2014.

„A bude teda černej?”
Ne! Bude ho hrát Karel Dobrý! Ten vydá za čtyři černochy!
Daniel Špinar, magazín Národní divadlo, říjen 2014 (č. 2).

Kteří jsou Vaši oblíbení herci? A proč?
V tuto chvíli Dobrý, Prachař, Borová...:-)
Z nethovoru s Danielem Špinarem, Scena.cz 10.12.2014.

V letošní sezoně jste v Národním divadle uvedli "revoluční kabaret" 1789 od režiséra Vladimíra Morávka a po několika reprízách jste inscenaci poslali do derniéry. Přitom vzhledem k výpravnosti představení to muselo stát spoustu peněz. Takové situaci bude muset umět šéf činohry příště předejít?
1789 byla inscenace, po níž byla divácká poptávka slabá. Stane se. Není to tragédie, je to živé divadlo. Ten stejný režisér vzápětí režíroval Kouzelnou flétnu ve Stavovském divadle a ta má téměř vyprodáno. Musíme mít nějakou rozumnou rovnováhu mezi pokusem a právem na omyl a mezi inscenacemi, u kterých můžeme s dobrým svědomím předpokládat, že to bude divácký hit. To se nám letos stalo s Audiencí u královny s Ivou Janžurovou, s Othellem s Karlem Dobrým nebo v opeře se Salome nebo v baletu s Romeem a Julií.
Z rozhovoru s Janem Burianem, Jiří Kubík, Aktuálně.cz 30.6.2015.

V ukončené divadelní sezoně jste představili patnáct premiér, v té příští chcete přijít s dvaceti. Na co lákáte diváky?
Podstatným způsobem ožije například Nová scéna, která bude sloužit víc činohře a soudobé dramatice. Budou tam tři činoherní premiéry, například 17. listopadu tam uvedeme hru Po sametu, což by měla být jakási reflexe vývoje posledních 25 let. V Národním divadle budeme mít premiéru hry 1789 od Ariane Mnouchkinové o Francouzské revoluci. Režisér Daniel Špinar nastuduje Othella s výborným hereckým obsazením – Karel Dobrý, David Prachař, Igor Orozovič. V opeře je hned jednou z prvních premiér Straussova Salome v režii šéfa varšavské opery Mariusze Trelińského, v baletu zkouší zajímavý zahraniční choreograf…
Z rozhovoru s Janem Burianem, Jiří Kubík, Mladá fronta DNES 26.7.2014.

Máte nějaký nesplněný herecký sen – roli, o které máte pocit, že vás minula a kterou byste si chtěl zahrát?
Takové sny jsem nikdy moc neměl, nikdy jsem jimi netrpěl. Pokaždé ale, když jsem čas od času viděl Othella, vždy jsem toužil zahrát si Jaga. Nakonec se mi to podařilo v Národním divadle. Ve Stavovském divadle jsem Jaga hrál dvě sezóny v režii Dana Špinara, Othella hrál Karel Dobrý. Tak tenhle sen se mi splnil, jinak ale podobné sny opravdu moc nemám. U divadla jde spíš než o tu roli, o to, s kým se člověk setká, s kým hraje, kdo to režíruje, v jakém kontextu se hra uvádí, v jakém divadle atd. To je spíš důležitější, než nějaká role nebo postava.
Z rozhovoru s Davidem Prachařem, Renata Říhová, NášREGION.cz 4.4.2018.

Podařilo se vám zahrát si v Národním divadle. Co pro vás znamenalo stát na jevišti, na kterém vystupovala řada významných osobností, jak jste se v tomto prostředí cítil?
V Národním divadle jsem hrál malinké role ve třech inscenacích, jedna z nich se pořád ještě hraje. Ta atmosféra v Národním divadle na vás všude přímo dýchá. To je nádherný pocit. Začínal jsem ve Stavovském divadle, které samozřejmě patří pod Národní divadlo. Hrál jsem takovou malinkou pidifigurku v Othellovi a měl jsem strašně velký vzor v geniálním herci Karlu Dobrém. Karel Dobrý je takový dost rázný a já jsem před ním měl tak strašně obrovský respekt, že mě to až tlačilo dolů. Byl tam ale skvělý kolektiv, takže nakonec mě to naopak spíš povzbuzovalo. Také jsem byl strašně pyšný, že jsem se dostal na casting a že si mě pan režisér Daniel Špinar hned vybral. Další inscenace, ve které jsem hrál, byla Spolu/Sami na Nové scéně. Bylo to zajímavé, takové docela alternativní představení, složené ze tří příběhů, které se do sebe prolínaly. Pro mne to byla také velká zkušenost. Hrál jsem Fantoma bolesti a vtipné bylo, že jsem měl na sobě koktejlové šaty a podpatky. Tato dvě představení už bohužel skončila, derniéra Spolu/Sami byla někdy na jaře. Pořád ale ještě v Národním pokračuji dál, na Nové scéně ve hře Dotkni se vesmíru a pokračuj. Hraje tam třeba Saša Rašilov nebo David Matásek. Vůbec je tam super parta, se kterou nejen zažívám spoustu legrace, ale i nabírám další zkušenosti.
Z rozhovoru s Pavlem Dytrtem, Renata Říhová, Vaše 4, 18.1.2018.